Minería

De Biquipedia
(Reendrezau dende Menería)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Interior d'una mena en Escuita, Teruel

A minería[1] ye una actividat economica d'o sector primario representada por a explotación u extracción d'os minerals que s'han acumulau en o suelo y subsuelo en forma de chacimientos. Pendendo d'o tipo de mineral a quitar l'actividat se divide en minería metalica (arambre, oro, archent, aluminio, plomo, fierro, mercurio, etc) que son emplegaus como materias primas basicas ta a fabricación d'una variedat de productos industrials. Mientres que en a minería no metalica u tamién dita de pedrera y construcción (archila, cuarz, zafir, esmeralda, granito, marbre, mica, etc) son usaus como materials de construcción y materia prima de choyería, ornamentación, entre atros usos. Atro tipo de minería, ye a extracción d'os minerals enercheticos u combustibles, emplegaus mas que mas ta chenerar enerchía, como por eixemplo o petrolio, gas natural y carbón.

Cal sinyalar que a minería ye una d'as actividaz mas antigas d'a humanidat, ya que se sabe que dende tiempos d'a prehistoria l'hombre ha feito servir cuantos minerals ta a fabricación d'ainas y armas. Con o paso d'os sieglos se convirtió en una important industria, que ha creyau una serie de tecnicas, estudios y analisis fisico-quimicos con l'obchectivo d'amillorar a exploración y explotación d'os chacimientos. Por a suya parti, as companyías u interpresas mineras son as encargadas de desembolicar-la como industria, pendendo a suya competencia d'a producción de mineral quitau y d'a calidat y cantidat d'o mesmo. Ta entender-la millor, l'actividat se divide en gran, meyana y chicota minería, manimenos, en bels países existe una cuarta categoría, l'artesanal.

Ta regular a industria minera os gubiernos nacionales y as instituciones financieras internacionals han creyau una serie de reformas lechislativas, que buscan l'harmonía y a estabilidat d'o sector productivo. Istas en a suya gran mayoría son enfocadas en o cudiau d'o medio ambient y en a seguridat d'os meners, manimenos, as violacions a istas normas en os zaguers tiempos han prevocau cuantos desastres en diferents países d'o mundo. D'atra man, distintas organizacions, como o Banco Mundial, consideran a la minería como un d'os indicadors basicos d'as posibilidaz de desembolique economico d'una localidat, rechión u país.

Minería en Aragón[editar | modificar o codigo]

Construcción minera en Arinyo

Aragón ye un país con una gran riqueza en o subsuelo, a on se pueden trobar recursos minerals ta diferents usos.[2]

En o relativo a las explotacions mineras con fins enercheticas han destacau historicament os chacimientos de carbón en as cuencas mineras d'Oliet, Utriellas-Aliaga y Mequinenza, emplegadas mas que mas ta servir como combustible a centals termicas como as d'Andorra y Escatrón.

Debiu a la variedat y calidat d'as explotacions mineras existents en iste campo, Aragón se puet considerar líder en o sector d'a minería no metalica, destancando a extracción d'archilas, mas que mas as archilas especiales que se fan servir en a elaboración de granulars absorbents domesticos y industrials y archilas refractarias, que s'emplegan en a fabricación de materials de construcción como gres, porcelanas, azuleixos, pavimentos y sanitarios.

D'importancia estratechica ye tamién a extracción de sal chemma en Aragón, que se fa servir en a producción de cloro y sosa, destacando en iste campo as menas de Remolinos.

Respective a la explotación de minerals metalicos, encara que testimonial en l'actualidat, tenió una gran importancia en o pasau con as menas de fierro de Sierra minera, que suministraban material a la industria siderurchica de Murviedro.

Minería enerchetica en Aragón[editar | modificar o codigo]

Carbón[editar | modificar o codigo]

Anvista d'as menas de carbón d'Estercuel

En Aragón se pueden trobar os chacimientos de lignito negro u hulla sub-bituminosa mas importants d'Espanya. Son distribuyius en tres zonas prencipals, Oliet, Utrillas-Aliaga, que deixoron d'explotar-se en chinero de 2019[3][4] y Mequinenza, que remató a suya actividat en chunio de 2014[5]. A cuenca de Castellot (Teruel) deixó d'explotar-se en 1990. D'atra man bi ha zonas con incicios de tener reservas de carbón en o sector oriental d'a provincia de Uesca (Llascuarre-Capella u Caixigar), asinas como antracitas en Sallent de Galligo Buscar y a redolada de Bisagorri, Castilló de Sos y Las Pauls. As tres zonas d'a minería d'o carbón mas importants en Aragón son:

En l'anyo 1999 o carbón aragonés suposaba un 20 % d'o total estatal. Encara que as reservas baixo tierra aragonesa son de l'orden de 1.000 millons de toneladas, a explotación aturó ta cutio en Aragón con o cierre d'as menas d'Arinyo en 2019, rematando asinas con 100 anyos de tradición minera d'o carbón en o país.[6] As prencipals razons ta l'albandono de l'actividat minera d'o carbón en Aragón estioron as siguients:

  • Os lignitos aragoneses tienen un alto conteniu en ixufre, lo que fa que ta mirar de privar grieus problemas medioambientals como a plevia acida, s'haiga de desulfurar. Isto tien un important coste economico. En o caso d'as cenisas d'o carbón que veniba de Mequinenza cal adhibir amás o problema d'o suyo baixo punto de fusión.
  • O pre d'o carbón importau, provenient de países como Estaus Unius u Australia desplazó a o carbón aragonés d'os mercaus a tamás d'as midas presas por as institucions publicas a traviés d'aduyas ta mirar de frenar iste desequilibrio.
  • A crisi economica de 2008 fació baixar o consumo d'electricidat, feito que levó enta o cierre progresivo d'as zagueras centrals termicas d'Aragón que encara emplegaban o carbón como combustible. A central termica d'Escatrón estió a primera en adaptar-se a la nueva situación[7], reconvertindo-se en central termica de gas natural en 2007 y condenando asinas a la cuenca minera de Mequinenza. A central termica d'Escuita remató a suya actividat o 31 d'aviento de 2012, dimpués de 42 anyos en funcionamiento.[8]. A zaguera en zarrar sería a central termica d'Andorra[9] rematando asinas con as zagueras asperanzas de continuidat d'a minería d'o carbón en Arinyo.

Gas natural[editar | modificar o codigo]

Encara que entre l'anyo 1979 y os anyos 1990 se quitó gas natural d'os chacimientos que bi heba en a val d'Acumuer, amán d'Isín, estando os mas importants d'Aragón, en l'actualidat ya no i ha producción.

Dende que s'acotoló o gas istos chacimientos de Serrablo s'han feito servir como almadazens naturals de gas procedent d'Alcheria.

Minería metalica en Aragón[editar | modificar o codigo]

Antiga explotación de fierro en Sierra Minera

A unica explotación important de minerals metalicos que existió en Aragón estió a de Sierra Minera y yera destinada a suministrar fierro a l'antiga planta siderurchica de Murviedro, hue ya desapareixida. S'estima que as reservas de fierro son de bels 33 millons de toneladas y tienen un alto conteniu de magnesita.

Bi heba d'antis mas tamién explotacions de metals muito menors en atras zonas d'a cheografía aragonesa como en Moncayo (fierro), en a val de Chistau (cobol y níquel), en Calcena (plomo, arambre y archent), en Estupinyán (manganés) u en Bielsa y Parzán (fierro y plomo-zinc) entre atras.

Antimás d'istos chacimientos bi ha indicios de que podrían trobar-se en Aragón atros materials metalicos como antimonio, tungsteno, molibdeno, arseni u bismuto. S'han feito bellas rechiras ta mirar de trobar signos d'a presencia de toz éls, destacando as relacionadas con l'uranio en a redolada de Mequinenza.

Encara que no pareixe guaire probable que exista probabilidat de trobar grans chacimientos de minerals metalicos en territorio aragonés, si que s'han localizau metalotectos ligaus a la tectonica en zonas d'o Pireneu y o Sistema Iberico lo que podría levar a explotacions mineras d'intrés.

S'ha de considerar amás a posibilidat de trobar en o Pireneu, chacimientos de minerals metalicos sobre os que encara no s'ha feito garra prospección, como por eixemplo litio, berilio, niobio u tantal, entre atros. En a provincia de Uesca bi ha permisos d'investigación ta oro y sulfuros, centrau en skarns.

Minería no metalica en Aragón[editar | modificar o codigo]

Archilas especials[editar | modificar o codigo]

Bi ha una explotación minera de sepiolita y paligorskita en a redolada de Mara-Orera-Ruesca, en a provincia de Zaragoza, minerals emplegaus ta a elaboración de granulars absorbents domesticos y industrials.

As reservas d'istas menas son de a o menos 1,3 millons de toneladas, encara que probablement bi haiga belatros 3 millons, estando o porcentache de sepiolita d'entre un 65 y un 80%. En l'anyo 1999 bi habió una producción de bellas 60.000 toneladas, treballando mas de 60 personas en iste sector.

Podrían existir reservas en atras zonas d'a provincia de Zaragoza como Burcharaloz u Borcha.

Archilas refractarias[editar | modificar o codigo]

Aragón ye o primer productor d'o Estau Espanyol en o que fa a archilas refractarias, entre as que se troban as archilas plasticas y as archilas con un alto conteniu en alumina. S'explotan en l'actualidat en La Canyada de Beric, Foz Espalda-Beceit y Castellot, todas en a provincia de Teruel. D'antis mas bi habió tamién explotacions d'archilas ceramicas plasticas en as localidat teruelanas de Crivillén, Gargallo, Estercuel, Arinyo, Oliet, Los Olmos y Tronchón. A producción total ye de mas de 850.000 toneladas a l'anyo entre as 14 explotacions existents en as que treballan mas de 140 personas.

O emplego d'as archilas refractarias ye mas que mas a fabricación de refractarios, gres, porcelana, azuleixos, pavimentos y sanitarios.

Sal[editar | modificar o codigo]

Salinas en Peralta de la Sal

Bi ha un total de 6 explotacions de sal en Aragón, estando a mas important a de Remolinos (Zaragoza), pero existindo tamién belatras en a zona oriental d'a provincia de Uesca.

As reservas en Remolinos son de mas de 4 millons de toneladas, estando asinas un d'os mas importants chacimientos en toda Europa. A explotación de l'actual chacimiento de sal chemma (halita) d'o Mioceno, en a que treballan 35 personas, tien una producción anyal de bellas 190.000 toneladas. O suyo destín ye a electrolisi ta a producción de cloro y sosa y en menor mida l'alimentación animal.

En a provincia de Uesca bi ha cuantas explotacions con diferents metodos. En Naval, Calasanz y Peralta de la Sal s'explotan manantials salinos asociaus a formacions triasicas d'o borde pirenenco. D'atra man en Castillón d'o Puent bi ha una explotación por lixiviación por sondeos, lo que fa que se consideren en o futuro as cavidaz creyadas ta l'almadazenamiento de gas natural u hidrocarburos. A producción total d'a provincia de Uesca ye de bellas 35.000 toneladas anyals, treballando 15 personas en iste sector.

En l'anyo 1999 bi habió una producción total en Aragón de bellas 225.000 toneladas de sal.

Caolín y arenas caoliniferas[editar | modificar o codigo]

Bi ha chacimientos de caolín y arenas caoliniferas en o Sistema Iberico teruelano y a parti sudueste d'a provincia de Zaragoza.

En l'actualidat a prencipal explotación se troba en Río Deva, en a provincia de Teruel, encara que tamién s'estendilla por partis d'a provincia de Valencia. A producción total d'Aragón ye de mas de 150.000 toneladas, treballando mas de con 15 personas en iste sector.

Bi ha estimacions de reservas importants, en as redoladas de Camariellas-Alcalá de la Selva y Alfama d'Aragón-Cubel.

Ocres[editar | modificar o codigo]

Os ocres son minerals formaus con oxidos de fierro procedents de l'alteración d'hematites, magnetita y goethita. Industrialment no tienen aplicación metalurchica. Bi ha chacimientos en Tierga y Lueixma (provincia de Zaragoza) que creyan empleo ta mas de 30 treballadors.

Aragón ye a primera productora d'o Estau Espanyol, suposando a suya producción, que en l'anyo 1999 estió de bellas 40.000 toneladas, un 70% d'a producción estatal.

O destín d'os ocres ye a fabricación de pigmentos aditivos d'alta densidat ta pinturas y cargas especials.

Barita[editar | modificar o codigo]

Bi ha en Aragón una sola explotación de barita en Tobet (provincia de Zaragoza), que teneba en l'anyo 1999 una producción de bellas 1.500 toneladas que se destinan mas que mas a o suyo emplego como aditivo de pinturas. Bi ha belatras antigas esplotacions, hue albandonadas en o Sistema Iberico.

Atros minerals industrials[editar | modificar o codigo]

Podrían existir reservas de poco intrés d'asbestos en Bielsa y magnesita en a zona occidental d'a provincia de Teruel.

S'ha explotau a bauxita en Foz Espalda (Teruel), encara que as reservas son chicotas y tienen alto conteniu en oxidos de fierro, por lo que no ye guaire intresant como mena d'aluminio sea prácticamente nulo. D'atra man as reservas de distintos tipos d'archilas lateriticas, de 10 millones de toneladas, son importants en Aragón. Tampoco no s'explotan dende fa anyos os chacimientos de ixufre de Libros (Teruel).

Bi ha habiu tamien explotacions intermitents de fluorita, encara que de poca importancia en Sallent de Galligo (Uesca), o suyo potencial menero pareix manimenos chicot.

Os chacimientos de potasa son importants en a zona de Cinco Villas mugants con Navarra[10], a on se ye mirando d'ubrir dos menas de 113 km² entre os termins municipals d'Undués de Lerda y Urriés (Aragón), Sangüesa y Xabier (Navarra).[11]

Rocas industrials[editar | modificar o codigo]

Cheso[editar | modificar o codigo]

Antigos furnos de cheso en Chuslivol

Os chacimientos de cheso en Aragón son a-saber-los, mas que mas os apareixius en o Terciario en a Depresión d'Ebro y a Comunidat de Calatayú y, en menor mida, en o Mesozoico en o Sistema Iberico y o Prepireneu.

Constituyen a mayor reserva chesifera d'Europa y se tracta de chesos de gran calidat y pureza que se pueden emplegar en a elaboración de prefabricaus de cheso, chesos blancos y escayolas. Bi ha 5 explotacions importantes, que teneban en 1999 una producción total de bellas 700.000 toneladas y mas de 20 treballadors. O 95% d'a producción de cheso en Aragón procede d'a provincia de Zaragoza.

Calsinera y dolomías[editar | modificar o codigo]

Se pueden trobar calsineras en Aragón en tot o espectro estratigrafico que va dende o Cambrico enta o Mioceno. As prencipals explotacions se distribuyen mas que mas por Morata de Xalón, Muel, Mezalocha, Belchit y Calatorau en a provincia de Zaragoza; Andorra, Villafranca del Campo, Sant Blas y Val de Zebro en a provincia de Teruel; y Fonz, Valdellou y Estadilla en a provincia de Uesca. D'atra man en Morés (Zaragoza) s'explotan dolomías. En total mas de 20 pedreras que dan treballo a 120 personas y produciban en 1999 2,5 millons de toneladas.

A mas gran parti d'a producción va destinada a aridos y a la producción de cimento, estando as calsineras ta uso ornamental nomás un 1-2% d'a producción.

Rocas ornamentals[editar | modificar o codigo]

En o sector d'as rocas ornamentals, prou important en Aragón, se pueden distinguir entre calsineras (marborias u no), piedras d'arena y chesos (alabastro).

As prencipals explotacions de calsinera ta iste sector se troban en Calatorau, Fuent de Todos y la Pobla d'Albortón en a provincia de Zaragoza, La Iglesuela, Cantaviella, Mosqueruela, Castellot y Puertomingalbo en a provincia de Teruel y chicotas explotacions en a provincia de Uesca, como as existents en Broto-Fiscal, Aísa y Canfranc. La calsinera de Calatorau ye calsinera micritica negra, y la de la Pobla d'Albortón una calsinera micritica amariello salmón con vetas royas y rosas por bioturbación.[12][13]

A producción en o sector yera en 1999 de bellas 40.000 toneladas; estando a metat concentrada en a provincia de Zaragoza y a resto entre Uesca y Teruel; con mas de 70 treballadors.

Bi ha tamién en Aragón chicotas explotacions de marbre, con una producción total de bellas 20.000 toneladas y de piedra d'arena (en Fuent de Todos, Tagüenca u Gotor), con una producción total de bellas 50.000 toneladas.

Cal destacar tamién que encara no s'explotan as pizarras y granitos d'o Pireneu debiu a motivos medioambientals y a la baixa calidat d'as primeras.

Alabastro[editar | modificar o codigo]

Alabastro

Aragón ye o primer productor estatal d'alabastro, explotando-se en as rocas prodecents de l'Oligoceno y Mioceno en a Depresión d'Ebro. As explotacions mas importants se troban en Quinto, Viliella d'Ebro, La Zaida, Almochuel y Fuents d'Ebro en a provincia de Zaragoza y Albalat de l'Arcebispe, La Puebla d'Íxar y Zaila en a provincia de Teruel.

En total en 1999 a producción en estió de mas de 40.000 toneladas, estando 100 os treballadors d'as 12 explotacions que bi heba. Mas d'un 80 % d'a producción tien o suyo orichen en a provincia de Zaragoza.

Archilas comunas[editar | modificar o codigo]

Bi ha a-saber-las archilas comunas en Aragón, estando os prencipals chacimientos en Fuents d'Ebro, Calatayú y Mallén en a provincia de Zaragoza; Alcoleya de Cinca, Villanueva de Sixena, Sarinyena, Tamarit de Litera y Fraga en a provincia de Uesca; y Galv, Alcanyiz, Castellot, Las Parras de Castellot y Alacón en a provincia de Teruel. Entre as 13 explotacions que bi ha a producción ye de 400.000 toneladas anyals y ocupando a 30 treballadors.

O destín d'istas archilas ye a fabricación de cimento, así como de productos de tierra cueta (tella, ladriellos, etc.).

Areniscas y cuarcitas[editar | modificar o codigo]

As piedras d'arena se troban en chacimientos d'o Cretacico inferior y o Terciario, estando as prencipals explotacions en La Iglesuela y Mosqueruela en a provincia de Teruel y atras mas chicotas en as provincias de Zaragoza y Uesca. A producción total ye de bellas 6.000 toneladas anyals. S'emplegan como rocas de construcción u ornamentals.

As cuarcitas provienen d'o periodo Paleozoico en o Sistema Iberico y encara que son abundants nomás s'explotan en Morés (Zaragoza).

Ofitas[editar | modificar o codigo]

As ofitas que bi ha Aragón se pueden trobar en as formacions Keuper d'o Sistema Iberico y o Prepireneu. Nomás s'explota activament en Estupinyán (Uesca), con una producción de 400.000 toneladas.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (an) Diccionario ortografico de l'aragonés (Seguntes la Propuesta Ortografica de l'EFA). Versión preliminar. Estudio de Filología Aragonesa. ISSN 1988-8139. Octubre de 2022.
  2. (es) Historia de la minería en Aragón. Geoalcali
  3. (es) Aragón cierra sus últimas minas de carbón, que dejan en el paro a otros 200 trabajadores. ABC, 17 de chinero de 2019.
  4. (es) Ariño pone fin a cien años de historia minera sin tiempo para despedidas. Heraldo de Aragón. 20 de chinero de 2019
  5. (es) La mina de Mequinenza cerrará de forma abrupta tras 18 meses en el limbo. Heraldo de Aragón, 5 de chunio de 2014
  6. (es) Samca cierra sus minas de carbón en Aragón. El Periódico de Aragón, 16 de chinero de 2019
  7. (es) La nueva Central de Enel Viesgo en Escatrón (Zaragoza) realiza con éxito la primera connexión a la red eléctrica nacional. Europa Press, 16 d'octubre de 2007]
  8. (es) La central térmica de Escucha cierra sus puertas después de 42 años de actividad. Aragón Digital, 31 d'aviento de 2012
  9. (es) Endesa descarta mantener la central de Andorra con 1.500 horas al año. El Periódico de la Energía. 4 d'abril de 2020.
  10. Una empresa explotará una mina de potasa durante 24 años en las Cinco Villas. eldiario.es, 25 de chunio de 2015
  11. (es) Geolocali obtiene los permisos medioambientales para abrir dos minas de potasa en las Cinco Villas. El Periódico de Aragón, 6 de chunio de 2019
  12. (es) BERNAD ESTEBAN, Pilar et al.: Campo de Belchite. Rutas CAI por Aragón, nº 15. CAI, 2004, p. 27, p 94, pp. 112-119.
  13. (es) CARRILLO VIGIL, Leonor, GISBERT AGUILAR, Josep: Pero ¿ hay rocas en la calle?. Guía de rocas ornamentales. Ayuntamiento de Zaragoza, 1993. Ficha 1.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]