Depresión d'Ebro

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
A depresión d'Ebro en Zaragoza

A depresión d'Ebro dende o punto de vista estratigrafico ye una cuenca d'antepaís que se fundió cuan se plegoron os monts Pirineus. Dende o punto de vista cheofisico ye una "plataforma". Corresponde en part a lo que se conoix como val d'Ebro

Historia cheolochica[editar | modificar o codigo]

A cuenca d'antepaís se plenó de sedimentos terciarios, procedents d'a erosión d'o Sistema Iberico y, sobre tot, d'os Pirineus. En o centro evaporiticos (chesos) y en as marguins terrichenos (archila, arenas, ruellos de glera). En o Mioceno superior yera plena de tot, y sedimentoron as piedras calsineras pontianas d'as muelas d'o sector central (Sierra d'Alcubierre por eixemplo) y empecipió l'apertura enta a mediterrania. S'orichinó o proto-Ebro, y empecipió a erosión d'os materials terciarios, quedando as piedras calsineras pontianas y cualques almendrons d'o Baixo Aragón como parte alta en as zonas menos erosionadas en os puestos entre dos ríos, (plataformas estructurals y pueyos testigo).

Zonación[editar | modificar o codigo]

Los cambios laterals de facies que bi ha en los sedimentos que plenoron la cuenca (y en las rocas sedimentarias que en resultan), presentan diferencias en la resistencia a la erosión (erosionabilidat), y en resultan diferents modelaus litolochicos. Las diferiencias en estructurals cheolochicas fan que i haiga diferents modelaus estructurals.

La zona marguinal de la depresión d'Ebro gosa estar mas alta que lo centro. La zona marguinal norte de la depresión d'Ebro ye lo semontano pirenenco, y la zona marguinal sud lo semontano iberico, que no ye tan bien definiu.

En las comarcas situadas entre las sierras prepirenencas exteriors y la ribera d'Ebro ye posible distinguir uns cuantos sectors: semontano pirenenco, depresión presemontana y plataformas estructurals.

En lo primer sector bi ha unas sierras modeladas en almendrons oligocenos y miocenos que fan de semontano. En Cinco Villas estas sierras son Penya,[1] Uncastiello, Luesia,[2] Biel y Luna.[3]

En lo segundo sector a erosionabilidat de las archilitas ha feito que se formen fondadas y foyas de dirección E-W: Cinco Villas,[3], A Violada, ecetra. Estas foyas se situan a menor altaria que las sierras semontanesas situadas a lo norte y que las muelas de la depresión d'Ebro situadas a lo sud y creyan en conchunto una depresión de lo sud de lo semontano. Adintro de las foyas de la depresión presemontana bi ha glacis y focos d'endorreísmo.

En lo tercer sector las calsineras fan de livel resistent a la erosión y se forman plataformas estructurals a diferents altarias. Las muelas de la depresión d'Ebro son las plataformas mas altas y se forman en los interfluvios, luent d'Ebro y los suyos afluents, que como toz los cursos fluvials exercen una erosión regresiva. En Cinco Villas destacan la plana Negra y los Monts de Castellón. En Monegros destaca la sierra d'Alcubierre.

Clima[editar | modificar o codigo]

O clima ye mediterranio semiarido continentalizau en o sector mes central (Monegros, Bardenas, ecetra...), pero en os semontanos no ye tan seco.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Paloma Ibarra Benlloch: Marco geográfico y rasgos geomorfológicos de la comarca de Cinco Villas. Publicau en Comarca de Cinco Villas. Colección territorio, nº 25. Gubierno d'Aragón, Departamento de Politica Territorial, Chusticia y Interior, 2017. pp. 27-28.
  2. (es) Eduardo Viñuales Cobos: Red Natural de Aragón. Comunidad de Calatayud nº 33, 2007. p. 14.
  3. 3,0 3,1 (es) Antonio Higueras Arnal (coordinador): Geografía de Aragón Tomo I. Editorial Guara. pp 49-52.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]