Pireneu

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Pireneus
Cheografía
Cordelera {{{cordelera}}}
Sector {{{sector}}}
{{{tpran}}} {{{ran}}}
Maxima altaria 3.404 m, Aneto
Cimas importants Maladeta, Comachibosa, Os Moros
Largaria 430 km
Amplaria altaria > 1 000m : max 150 km
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas {{{subsistemas}}}
Administración
Estau Andorra
Espanya
Francia
País
{{{tpdibisión}}} {{{dibisión}}}
Cheolochía
Edat Eoceno (~ 40 Ma)
Materials Metamorficos y sedimentarios
Tipo {{{tipo}}}
Mapa

Lo Pireneu u Pirineu (con denominación en plural como Pireneus u Pirineus) ye una cordelera montanyesa situada a lo norte d'a peninsula Iberica entre Espanya y Francia. S'estendilla a lo largo de 415 km dende o cabo de Creus (mar Mediterrania) a l'este, dica o golfo de Bizcaya (mar Cantabrica) a l'ueste. En a suya parti central tien una amplaria de bels 150 km. En o luengache corrient a palabra Pireneu s'aplica a lo conchunto de sarras buegants entre Espanya y Francia.

En a vesant norte, transcorre por as rechions francesas de Nueva Aquitania y Occitania. En a vesant sud transcorre por o País Basco, Navarra, Aragón y Catalunya. O chicot estau d'Andorra ye situato en o Pireneu, entre Espanya y Francia.

Orichen etimolochico[editar | modificar o codigo]

A palabra Pireneu provién d'a mitolochica filla d'Atlas, Pirene. Seguntes os griegos, os Pireneus recullioron o suyo nombre de Pirene, una choven d'a rechión a la que Hercules se levó con él en un d'os suyos viaches.

Unatra versión diz que ye un antigo toponimo, d'orichen basco. Seguntes ista luenga, a cordelera se clamó Ilene bos, que significa "monts d'a Luna", pos Ilene ye a Luna.

Cheolochía[editar | modificar o codigo]

Ta más detalles, veyer l'articlo Orocheno pirenencoveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].
La placa iberica en lo Cenomanián (Cretacio final). La placa encomienza un movimiento tectonico de rotación antihoraria. Corcega y Cerdenya fan part d'esta placa.

Os Pireneus se formoron en a Era Terciaria, cuan se produció a orochenia alpina. En o marco d'a tectonica de placas o Pireneu s'interpreta como un orocheno de colisión. Dimpués de producir-se una rotación d'a placa iberica, se produce una colisión entre esta placa y a placa euroasiatica con plegamiento d'as rocas sedimentarias principalment formadas en as plataformas continentals y os glacis continentals d'estas placas y posterior acurzamiento litosferico, con obducción d'a placa euroasiatica sobre a placa iberica. En este proceso de colisión se formoron tamién o Sistema Iberico y as Costero-Catalanas como cordeleras, devez que se fundiban las cuencas d'antepaís de la depresión d'Ebro a lo sud y la cuenca d'Aquitania a lo norte.

Los Pireneus no son la sola cordelera de l'orocheno pirenenco, que incluye la Cordelera Cantabrica y los Monts Bascos a l'ueste y Cevenas y part de Provenza a l'este, a on que l'orocheno pirenenco enlaza con l'orocheno alpín.

As caracteristicas cheolochicas mas destacadas son a disimetría d'as vesants en o sentiu transversal, ye dicir que a suya baixant ye muito mas accentuada en a vesant francesa que no en a espanyola, y a disimetría en o sentiu lonchitudinal: desciende suaument enta l'Atlantico y feriosament enta la Mediterrania.

Se i pueden distinguir unas cuantas unidaz:

O Pireneu axial ye formau de materials d'a Era Paleozoica plegatos en a orochenia herzinica, que s'han erosionato dimpués d'a orochenia y que han feito de calcil pa la sedimentación en a Era Secundaria.

O Prepireneu consiste en cabalgamientos y napas tectonicas que viachoron enta o sud cuan s'alcorzó a crosta inferior.

A depresión pirenenca intermeya no siempre ye bien definita, por a superposición de napas tectonicas y cabalgamientos, pero se veye bien en a Canal de Berdún u en la Guarguera.

Cimas[editar | modificar o codigo]

Penya Forca

As cimas mas destacadas d'ista cordelera son:

Pireneus occidentals[editar | modificar o codigo]

Pireneus centrals[editar | modificar o codigo]

Ordesa y as Tres Serols

As Tres Serols
Pico Celindro

Pineta

Tuca de Pineta vista dende a Val de Pineta

Chistén

Benás

Luixón

Pireneus orientals[editar | modificar o codigo]

Se veiga tamién a lista de cimas d'o Pireneu aragonés

Cheleras[editar | modificar o codigo]

Debiu a que a glaciación d'o Cuaternario afectó a los Pireneus de modo mas decisivo que no a las atras cordeleras espanyolas, existen trazas de modelato glacial dende o Canigó dica o pico d'Adi. A mas gran parte d'os actuals ibons son d'orichen glacial. Hue os Pireneus nomás poseyen cascos glacials u con chicotas luengas por dencima d'os 3000 m: Pico Os Moros, Comachibosa, Mont Perdito y Maladeta.

Rios[editar | modificar o codigo]

Ista cordelera ye a cuna de ríos importants: l'Adour, a Garona, o Nivelle, o Tec, o Tet, l'Aglí y l'Ande en a vesant occitana, y a Bidasoa, l'Aragón, o Galligo, a Cinca, l'Esera, o Segre, o Ter, o Llobregat, a Muga y a Fluvia en a vesant espanyola.

Pireneistas[editar | modificar o codigo]

Bels cientificos y montanyers que s'han destacato en o estudio d'istas montanyas son:

Ocio[editar | modificar o codigo]

Ordesa

Ista cordellera conta con grans espacios atrapaciaus ta l'ocio y ofreix grans posibilidaz por a suya polideza y clima.

As instalacions ta la practica de lo esquí son as que aprecisan d'un espacio mas amplo y han modificau l'uso d'o suelo en l'alta montanya.

Referencias[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]