Falco tinnunculus

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Falco tinnunculus
Ciquilín
Ciquilín masclo (Falco tinnunculus)
Estato de conservación

Seguro.
Dominio: Eukaryota
Reino: Animalia
Filo: Chordata
Clase: Aves
Orden: Falconiformes
Familia: Falconidae
Chenero: Falco
Especie: F. tinnunculus
Falco tinnunculus
Linnaeus, 1758

Distribución cheografia de F. tinnunculus
Amariello = En verano
Verde = Tot l'anyo

O ciquilín u xoriguer (Falco tinnunculus (L., 1758)) ye una especie de falcón de mida chiqueta muit frecuent en Europa, Meyo Orient y o norte d'Africa. Se considera a especie de falcón mas chiqueta que reside de perén en ixes países, pos a sola especie que i gosa competir de mida tan chiqueta ye o esmerellón (Falco columbarius), que ye un au migradera.

O ciquilín ye una Falconiforme chiqueta, d'entre 34 y 38 centimetros de lonchitut y d'entre 70 y 80 cm d'envergadura d'alas. As alas son soras u royiscas, color d'archila cueta en a esquena d'os masclos, mas discretas en as fembras. A cabeza d'os masclos adultos ye, de manera caracteristica, de color grisa. Toz, masclos y fembras, tienen a punta d'a coda y d'as alas negra, y una faixeta fusca que les baixa por a galta debaixo d'os uellos. Como en toz os miembros d'o chenero Falco, a cera d'o pico, os parpiellos y as patas son de color amariella viva.

Os ciquilins son animals muit adaptables, que habitan bien en zonas con buena presencia humana. S'han gosato documentar buena cosa d'eixemplars en zonas urbanas y dica adintro d'as grans ciudaz. Meten as cobatas en os edificios, en as falsas y debaixo d'os tellatos. Cazan millor en espacios opiertos que no en as selvas, y tienen per caracteristica que a sobén no s'albiran o terreno dende bel puesto elevato como fan altras aus de presa, aguardando-ie que pase bella victima d'antes de volar-se contra ella, sino que baten as alas y se mantienen quietos en un punto en l'aire, tot cernindo-se.

Zoonimia[editar | modificar o codigo]

Se conoix con o zoonimo «ciquilín» en buena parte d'o territorio de parla aragonesa,[1] documentando-se de manera indistincta en comarcas diferents como l'Alto Galligo, a Chacetania, Sobrarbe, os Monegros, Cinco Villas. Puntualment se documenta con ch- inicial, «chiquilín», talment per mesclar-se o termino con l'adchectivo «chico» que tan bien s'escai a la suya descripción per a mida tan chiqueta que tiene.

En a Ribagorza a parola ta decir-ne ye mas variadera. En bels municipios se i reconoix o termino aragonés «ciquilín», sobretot en a zona occidental d'a comarca, en nuclios como Foradada d'o Toscar,[1] La Poblla de Fantova[1] y Esdolomada.[1] En a zona mas oriental, anque a parla local faiga parte de l'idioma aragonés, i utilizan parolas que pareix que hipoteticament se relacionarían con a radiz etimolochica de «zorz»: Se rechistra «choriguer»[1] en Benás y en A Puebla de Castro, «ixoriguer» en Benás,[1] en Castillón de Sos[1] y en Sarller.[1]

En Echo y en Ansó, en l'altro extremo d'os Pireneus d'Aragón, se i ha puesto trobar tamién a forma «xoriguer»,[1] y per isto cal descartar que se tracte d'un orientalismo. Anque en cualsiquier caso, pareix que se tracta d'un termino mas minoritario.

Paralelament a tot isto, en bellas localidaz tamién se documentan formas d'o nombre relacionatas con a forma «esparver», que en aragonés sole fer referencia a especies de mida mas gran. Se rechistra como «esparvel» en Cinco Villas,[2] en Pina d'Ebro[1] y en Echo.[1] Como «esparvero» en Sarller,[1] en Granyén,[1] en Benás[1] y en Alcanyiz;[1] «esparver» en Benás,[1] en Sarller,[1] en Chía,[1] en Vallabriga[1] y en Esdolomada[1] y «esparveret» en As Corz[1] y en Campo.[1] Como se puede veyer, a distribución cheografica d'ixas formas ye aleatoria, y millor se gosan interpretar como errors d'identificación u eixemplos d'uso d'un termno impreciso que no como formas de nombre propio ta ista especie.

Imáchens[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,20 1,21 (an) VIDALLER TRICAS, Rafel, Libro de As Matas y Os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Val d'Onsera. Zaragoza 2004. ISBN 978-84-89862-35-7
  2. BLASCO ZUMETA, Javier, Guía de Aves de las Cinco Villas; Ed ADEFO (Asociación para el desarrollo y fomento de las Cinco Villas), Exeya d'os Caballers, 2009. ISBN 978-84-8321-971-3

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]