Letons

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Letons
Latvieši
Letons
Población total
1.700.000
Rechions con comunidaz importants
Letonia 1.320.600
Reino Uniu 30.000 - 200.000
Estaus Unius 87.564
Rusia 28.520
Canadá 27.870
Brasil 25.000
Aragón 45[1]
Idiomas
Letón
Relichión
Cristianismo
Mapa

Os letons[2] (en letón latvieši) habitan Letonia y zonas mugants d'Estonia, Rusia y Lituania y son uns 1.700.000 individuos, con una diaspora en Europa Occidental y America que se remonta a las dos guerras mundials y una diaspora en Siberia que se remonta a lo periodo sovietico. Parlan una luenga indoeuropea d'a branca balta y son cristianos luteranos.

Relichión[editar | modificar o codigo]

O 68 % d'os letons son cristianos luteranos. Os catolicos son o 26 % y cuasi toz son latgallians, un grupo etnorrelichioso diferent que habita a parte oriental de Letonia en a muga con Rusia, Belarrusia y Lituania y que pertenexió a la Unión Polaco-Lituana.

Luenga[editar | modificar o codigo]

O letón ye chunto con o lituano una d'as dos luengas indoeuropeas baltas supervivients. Ye dividito en tres dialectos: o central, l'oriental y o noroccidental. A literatura popular letona comparte con a literatura popular lituana a tradición de cancions folcloricas ditas dainas. O dialecto latgallián ye de transición entre o letón y o lituano y ye intelichible por os dos. O latgalliano conoixe un uso como luenga escrita, pero os que lo charran gosan escribir en letón.

Historia[editar | modificar o codigo]

A diferencia d'os lituanos estioron sozmesos a los Caballers Teutons y tienen muita influencia alemana común con os estonios.

mapa d'os pueblos balticos enta l'anyo 1200, a branca balta occidental ye senyalata en verde, a oriental en marrón

Os antipasaus d'os letons emigroron dende l'este empentatos por os eslaus orientals. Os letons prenen o nombre d'os latgallians (latgalli), qui orichinalment viviban en o nord-este d'a Letonia actual y absorbioron a los selons, a los zemgalianos y a los curs, que yeran d'a branca balta, y a los livonios locals. Como muestra que os pueblos baltos orientals inicialment ocupaban tierras mes a l'este, huei eslavizatas tenemos o feito que os letons encara denominan krievs a los rusos, y bi heba una antiga etnia eslava oriental dita "krivicians", que conoixioron os vikingos. Existe a teoría que diz que os krivicians empentoron a los letons enta l'ueste fendo-los emigrar ta l'actual Letonia.

Os letons y livonios fuoron convertitos a lo cristianismo por os Caballers Portaespatas, dimpués part d'os Caballers Teutons en a primera metat d'o sieglo XIII. Letonia fue dividita entre o bispato de Riga, a ciudat independient de Riga y a Orden Teutonica. Letonia fue chermanizata, a población nativa fue redueita a la servitut baixo una nobleza terratenient alemana, as ciudaz estioron focos de población alemana, y se formó una burguesía alemana. A unión de Riga a la Ligallo Hanseatico trayó prosperidat a Letonia.

En 1629 Polonia y Suecia se repartioron Letonia: a part a lo norte d'o Dvina (Vidrem) pasó a depender de Suecia, o sudueste (Latgale) pasó a la unión Polaco-Lituana, y Curlandia se convertió en un ducau autonomo baixo sobiranía polaca. Dende a Guerra d'o Norte en 1721 Vidrem fue anexionato a Rusia, camín que siguió Latgale en 1771 con o primer reparto de Polonia y Curlandia en o tercer reparto.

Baixo o zar Alexandre I lis fue concedita a libertat personal a los siervos letons, que habioron d'esperar dica o reinato d'Alexandre II pa que lis concedesen o dreito a la propiedat d'a tierra. Se produció una industrialización y urbanización, s'extendilló l'amostranza y renaixió a luenga y literatura letonas. O nacionalismo letón se desembolicó como respuesta a la rusificación forzata d'os tiempos d'Alexandre III y Nicolau II.

En 1905 se formuló por primera vegata a desichencia d'un estato letón independient, que fue proclamato en 1917. Letonia recibió aduya estranchera pa mantener a independencia debant d'a Unión Sovietica. Por o Pacto Ribbentrop-Molotov Letonia fue obligata a fer part d'a Unión Sovietica. En a primera anyata d'ocupación sovietica 35000 letons fuoron arrestatos y deportatos a Gulags, por ixo muitos letons recibioron a las tropas d'o Tercer Reich como salvadors y colaboron activament con ellos. En as Waffen-SS i habió dos divisions letonas. Cuan os alemans fuoron vencitos os letons continoron a resistencia con os suyos meyos y fuoron derrotatos. 65.000 letons fuyoron enta occident, os sovieticos arrestoron y deportoron ta gulags a 105.000 letons. Muitos habitants de Riga fuoron substituyius por rusos.

Baixo o periodo sovietico que siguió a la Segunda Guerra Mundial i habió una politica d'industrialización y rusificación, con plegata masiva de rusos y menors cantidaz de belarrusos y ucraineses. En a decada d'os ueitanta os letons no yeran que o 60 % d'a población y os rusos un 40%.

En 1991 Letonia proclamó a suya independencia, con o problema d'una gran minoría rusa reticent. Os rusos que vinioron en o periodo sovietico y os suyos descendients son obligatos a fer cursos de cultura y luenga letonas pa poder acceder a determinatos dreitos como a compra de tierras.

Referencias[editar | modificar o codigo]