Rusos

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Rusos
русские
Mullers rusas
Población total
140 millons
Rechions con comunidaz importants
Rusia 117.319.000
Ucraína 7.170.000
Cazaquistán 3.512.925
Alemanya 3.500.000
Estaus Unius 3.072.756
Aragón 1.223[1]
Idiomas
Ruso
Relichión
Cristiana Ortodoxa
Pueblos relacionaus
Ucraineses, belarrusos
Mapa

Os rusos[2] (en ruso русские) son os habitants mayoritarios de Rusia y tamién habitan como minoría toz os países que facioron part d'a URSS. Parlan una luenga eslava oriental, o ruso y son de relichión cristiana ortodoxa.

Relichión[editar | modificar o codigo]

Dende 1654 a ilesia ortodoxa rusa sufrió un scisma. Una parte d'a ilesia se desgalló pa formar a comunidat d'os viellos creyents. Os viellos creyents refusaban o cambio en a liturchia pa fer-la como en os Balcans y Grecia. Con este cambio os reis de Rusia pretendeban defender con mayor lechitimidat a los ortodoxos d'os Balcans sozmesos a l'Imperio Otomán y poder estender l'Imperio Ruso a costa d'esta superpotencia. Os viellos creyents quereban defender a suya cultura, de venamen ruso y moscovita.

A represión d'os viellos creyents fació que emigrasen a las mugas de l'Imperio (Belarrusia, Terec), convertindo-se en as mugas surientals en cosacos, y a países güegants (Estonia y delta de Danubio, a on que se convertioron en os lipovens). Os viellos creyents fuoron apartaus de l'administración y muitos d'ellos esdenivionon comerciants.

A ilesia ortodoxa rusa siempre ha estau cerca d'o Estau, sobretot dende que Per o Gran abolió o patriarcau de Moscú y lo subordinase a un ministerio, o que suposaba que os integrants d'o clero se convertiban en funcionarios. En tiempos de Stalin primero se perseguiba a ilesia y dimpués se toleraba por contribuir a lo nacionalismo ruso, util en a Segunda Guerra Mundial. Stalin utilizó a ilesia ortodoxa contra as ilesias Uniata y Baptista.

A ilesia ortodoxa yera infiltrada por o KGB, en especial a hierarquía.

Historia[editar | modificar o codigo]

Dende a invasión mongola os pueblos eslaus orientals tenioron historias diverchents. Os prencipes de Moscovia prenioron importancia por a traza como se desembolicoron en o periodo de dominio mongol-tartaro, estendillando-se dimpués por as tierras d'atros prencipaus eslaus orientals que quedoron absorbius. En 1380 o prencipe Dmitri Donskoi de Moscú derrotó a un exercito tartaro. Os historiadors ucraineses esfienden a tesi que o estau moscovita que conquirió progresivament a mayor parte de l'antigo territorio d'a Rus de Kiev entre os sieglos XIV y XV no yera hereu lechitimo d'o Estau de Kiev y yera una institución nueva de tot. De feito a forma de gubierno de Moscú, una autocracia refirmada por a ilesia ortodoxa rusa yera diferent a la forma de gubierno d'as ciudaz estau eslavas orientals como Kiev u Novgorod, con una oligarquía y bel rasgo democratico. S'ha dito que o sistema autocratico d'os rusos fue introduciu por os mongols-tartaros.

Rusia tenió una gran expansión enta o sudeste en o sieglo XV baixo Iván o terrible con a conquiesta d'os Khanatos de Cazán y Astrakhan, pero a la suya muerte as mugas rebloron en l'ueste. Iván o terrible reprimió a los boyardos y estió o primer rei de Rusia que fació servir a los cosacos.

A la muerte d'Iván o terrible encomienza un periodo turbulento "Periodo d'as riotas", en o que bi ha problemas de succesión, amaneixe bel usurpador oportunista y os polacos prenen o control de bel territorio. A dinastía d'os Rurik ye substituyida por a dinastía Romanov cuan en 1613 ye esleito zar Mikhail Romanov dimpués d'una victoria contra os polacos.

Os sobirans d'a dinastía Romanov consolidan o estau en tot o sieglo XVII, y en o 1654 una revuelta d'os cosacos zaporizhians contra Polonia fa que Rusia s'anexione Kiev. Con a fin de preparar a la población pa la guerra os zars augmentoron cada vegada mes o poder d'a nobleza a costa d'os campesins, y en o sieglo XVIII os siervos podeban ser vendius y compraus como esclavos. A institución d'a servitut durará dica primers d'o sieglo XX y impidió a formación d'una clase de chicos terratenients que existiba en atros países. Os campesins que no acceptaban a servitut fuyiban t'as mugas orientals y meridionals sumando-sen a los cosacos.

Rusia se convertió en una potencia internacional con o rei Per I o grant, que augmentó o poder d'o estau y inició una expansión enta o sud y enta l'ueste, continada por Catarina II a gran.

Con a expansión territorial de Rusia o pueblo ruso colonizó as tierras conquiestas en o sieglo XVIII a los tartaros y atros musulmans y tamién Cazaquistán y Siberia.

A primers d'o bi heba muita tensión social. A primera Guerra Mundial empeyoró a situación y en 1917 se produció a Revolución rusa y una guerra civil, que condució a la formación d'un estau comunista, a Unión de Republicas Socialistas Sovieticas que substituyó a l'Imperio Ruso, pero que yera controlada igualment con Rusos y on a RSS de Rusia yera a mes extensa y poderosa.

A zaguers d'o sieglo XX o sistema comunista entró en crisi. A Unión de Republicas Socialistas Sovieticas duró dica o 25 d'aviento de 1991. As diferents republicas se fuoron independizando y crebando vinclos con Rusia. En as republicas eslavas y balticas deixoron o sistema comunista y preboron d'adaptar-se a un sistema capitalista neoliberal con desigual exito. Muita población rusa quedó como minoría en as diferents republicas, pero en gran mesura n'han emigrau.

Referencias[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]