Chelera

De Biquipedia
Formación d'una chelera.

Una chelera[1] u chelero[2] ye una acumulación de nieu u chelo que se forma en as montanyas, como consecuencia d'una diferencia positiva entre a nieu cayida y la que se regala. Os glaciars, a vegadas y debiu a la a suya chicota grandaria conoixius tamién en o Pireneu aragonés como cheleras, s'diferencian d'istas en que as zagueras tienen un caracter estacional u no permanent, mientres que os chelos glaciars son perennes. A vegadas y en puestos determinaus –de uembra permanent, o a muita altaria– duran muitos anyos, y d'atras vegadas se regalan y desapareixen en os meses de verano; tampoco no tienen movimiento, ni i hai fluxo d'a nieu en favor d'a gravedat y no tienen una zona d'acumulación ni de fusión determinadas.

Una imachen d'os Alpes en o mes de chulio. I remanen a-saber-las cheleras. Cuasi todas se regalaran mientres o verano.

Bellas cheleras actuals son restas immobilizadas d'os antigos glaciars que ocupaban as valls en as sierras de climas templaus. En as zonas tropicals y ecuatorials no i hai cheleras, encara que sí bels glaciars, y encara d'istos n'i hai que son en momentos de desapareixer.

Son muit frecuents en os Pireneus y os Alpes. A causa de l'efecto de fusión diurna y chelada nocturna que se produce en verano en istas cordeleras, a suya superficie se torna muit eslenadiza, y si, amás, a chelera fa pendient, puet resultar impracticable a piet.

L'aspecto inofensivo d'as cheleras ye causa d'asaber-las cayidas y d'accidents potencialment grieus, en as actividaz de montanya en verano, que ye, amás, cuan ye mas frecuentada. O material imprescindible ta un transito seguro por una chelera ye a bota de montanya equipada con grampons.

Referencia[editar | modificar o codigo]

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]