Pireneu

De Biquipedia
(Reendrezau dende Os Perineus)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Pireneus
Cheografía
Cordelera {{{cordelera}}}
Sector {{{sector}}}
{{{tpran}}} {{{ran}}}
Maxima altaria 3.404 m, Aneto
Cimas importants Maladeta, Comachibosa, Os Moros
Largaria 430 km
Amplaria altaria > 1 000m : max 150 km
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas {{{subsistemas}}}
Administración
Estau Andorra
Espanya
Francia
País
{{{tpdibisión}}} {{{dibisión}}}
Cheolochía
Edat Eoceno (~ 40 Ma)
Materials Metamorficos y sedimentarios
Tipo {{{tipo}}}
Mapa

Lo Pireneu u Pirineu (con denominación en plural como Pireneus u Pirineus) ye una cordelera montanyesa situada a lo norte d'a peninsula Iberica entre Espanya y Francia. S'estendilla a lo largo de 415 km dende o cabo de Creus (mar Mediterrania) a l'este, dica o golfo de Bizcaya (mar Cantabrica) a l'ueste. En a suya parti central tien una amplaria de bels 150 km. En o luengache corrient a palabra Pireneu s'aplica a lo conchunto de sarras buegants entre Espanya y Francia.

En a vesant norte, transcorre por as rechions francesas de Nueva Aquitania y Occitania. En a vesant sud transcorre por o País Basco, Navarra, Aragón y Catalunya. O chicot estau d'Andorra ye situato en o Pireneu, entre Espanya y Francia.

Orichen etimolochico[editar | modificar o codigo]

A palabra Pireneu provién d'a mitolochica filla d'Atlas, Pirene. Seguntes os griegos, os Pireneus recullioron o suyo nombre de Pirene, una choven d'a rechión a la que Hercules se levó con él en un d'os suyos viaches.

Unatra versión diz que ye un antigo toponimo, d'orichen basco. Seguntes ista luenga, a cordelera se clamó Ilene bos, que significa "monts d'a Luna", pos Ilene ye a Luna.

Cheolochía[editar | modificar o codigo]

Ta más detalles, veyer l'articlo Orocheno pirenencoveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].
La placa iberica en lo Cenomanián (Cretacio final). La placa encomienza un movimiento tectonico de rotación antihoraria. Corcega y Cerdenya fan part d'esta placa.

Os Pireneus se formoron en a Era Terciaria, cuan se produció a orochenia alpina. En o marco d'a tectonica de placas o Pireneu s'interpreta como un orocheno de colisión. Dimpués de producir-se una rotación d'a placa iberica, se produce una colisión entre esta placa y a placa euroasiatica con plegamiento d'as rocas sedimentarias principalment formadas en as plataformas continentals y os glacis continentals d'estas placas y posterior acurzamiento litosferico, con obducción d'a placa euroasiatica sobre a placa iberica. En este proceso de colisión se formoron tamién o Sistema Iberico y as Costero-Catalanas como cordeleras, devez que se fundiban las cuencas d'antepaís de la depresión d'Ebro a lo sud y la cuenca d'Aquitania a lo norte.

Los Pireneus no son la sola cordelera de l'orocheno pirenenco, que incluye la Cordelera Cantabrica y los Monts Bascos a l'ueste y Cevenas y part de Provenza a l'este, a on que l'orocheno pirenenco enlaza con l'orocheno alpín.

As caracteristicas cheolochicas mas destacadas son a disimetría d'as vesants en o sentiu transversal, ye dicir que a suya baixant ye muito mas accentuada en a vesant francesa que no en a espanyola, y a disimetría en o sentiu lonchitudinal: desciende suaument enta l'Atlantico y feriosament enta la Mediterrania.

Se i pueden distinguir unas cuantas unidaz:

O Pireneu axial ye formau de materials d'a Era Paleozoica plegatos en a orochenia herzinica, que s'han erosionato dimpués d'a orochenia y que han feito de calcil pa la sedimentación en a Era Secundaria.

O Prepireneu consiste en cabalgamientos y napas tectonicas que viachoron enta o sud cuan s'alcorzó a crosta inferior.

A depresión pirenenca intermeya no siempre ye bien definita, por a superposición de napas tectonicas y cabalgamientos, pero se veye bien en a Canal de Berdún u en la Guarguera.

Cimas[editar | modificar o codigo]

Penya Forca

As cimas mas destacadas d'ista cordelera son:

Pireneus occidentals[editar | modificar o codigo]

Pireneus centrals[editar | modificar o codigo]

Ordesa y as Tres Serols

As Tres Serols
Pico Celindro

Pineta

Tuca de Pineta vista dende a Val de Pineta

Chistén

Benás

Luixón

Pireneus orientals[editar | modificar o codigo]

Se veiga tamién a lista de cimas d'o Pireneu aragonés

Cheleras[editar | modificar o codigo]

Debiu a que a glaciación d'o Cuaternario afectó a los Pireneus de modo mas decisivo que no a las atras cordeleras espanyolas, existen trazas de modelato glacial dende o Canigó dica o pico d'Adi. A mas gran parte d'os actuals ibons son d'orichen glacial. Hue os Pireneus nomás poseyen cascos glacials u con chicotas luengas por dencima d'os 3000 m: Pico Os Moros, Comachibosa, Mont Perdito y Maladeta.

Rios[editar | modificar o codigo]

Ista cordelera ye a cuna de ríos importants: l'Adour, a Garona, o Nivelle, o Tec, o Tet, l'Aglí y l'Ande en a vesant occitana, y a Bidasoa, l'Aragón, o Galligo, a Cinca, l'Esera, o Segre, o Ter, o Llobregat, a Muga y a Fluvia en a vesant espanyola.

Pireneistas[editar | modificar o codigo]

Bels cientificos y montanyers que s'han destacato en o estudio d'istas montanyas son:

Ocio[editar | modificar o codigo]

Ordesa

Ista cordellera conta con grans espacios atrapaciaus ta l'ocio y ofreix grans posibilidaz por a suya polideza y clima.

As instalacions ta la practica de lo esquí son as que aprecisan d'un espacio mas amplo y han modificau l'uso d'o suelo en l'alta montanya.

Referencias[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]