Atorella

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Atorella
Despoblau medieval d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarcas
 • Municipios
Despoblau medieval
 Aragón
 Teruel
Mayestrato?, Gúdar-Chabalambre
Mosqueruela, La Iglesuela
Población
 • Total

0 hab. (2019)
Codigo postal 44142
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Teruel y Albarracín
Mora de Rubielos
Coordenadas
Atorella ubicada en Aragón
Atorella
Atorella
Atorella en Aragón

Atorella estió un despoblau medieval aragonés de l'este de la provincia de Teruel cerca de la muga con lo Reino de Valencia.

Cheografía[editar | modificar o codigo]

Bel autor lo situa en l'actual parache de La Tosquilla, en lo termin municipal de La Iglesuela entre la sierra de las Defesas y lo suyo sarrau la loma d'el Pinar.

Cuan en l'anyo 1194 lo rei Alifonso II donó Villar Luengo a la Orden de lo Santo Redentor nombró uns Pinos de Atorela:

E do termens a Vilar lonch per poblar Abela de Olocau sus la torre de la Cuba, la Cugulata, los pinos de Atorela axi com aquella serra Tayllada e ix a aquel Castel de Cit, la Canada Benadanduz dins stant ab sos termens e de Pitarp ença, e Noxet dins estan e hix a Font de Penela del bado de Axulp e hix a Turruella e al tornar entro a Abella.

En un texto de 1265 de l'archivo d'aldeyas de la Comunidat de Teruel se nombra "Posadas de Atorella" como un termin de Mosqueruela:

deinde como partimos con Vispe (y viese al cabero de Montlat, y viese Rio Seco, y viere al cabero de Montlat, y cese a la Pena Rubia de fondos de las Casiellas y cese al cabero de las Posadas de Don Atorella, y cese a la Laguna negra de Fortanet y la Ferreruela y al Collado Frido, y como va la senda a la fuent de la Peniella, y como va la carrera al Puerto y torna a la Senda de los Cavalgadores, e toda cosa que vos fazades sea firme y estable a todos tiempos...[1]

Bi ha mencions a Atorella que se refieren probablement a unatro nuclio despoblau.[2] Se fa mencion d'un microtoponimo Atorella en la delimitación de termins d'Exerica (1261),[3] estando Atorella por tanto cerca d'Albentosa y Manzanera. Poco dimpués que Exerica fuese deseparada de lo territorio de Teruel en 1261, en mayo de 1261 los teruelanos preboron d'ocupar atros territorios que como Atorella teoricament lis correspondeban. Con esta intención nombroron mayordombres pa repartir tierras entre los repobladors que i ninvioron pa asegurar la suya posición. D'acuerdo con l'orden d'enumeración esta Atorella yera la de cerca d'Albentosa y Manzanera:

qui dividant et donent ad populandum quibuscumque personis voluerint...loca illa sunt in terminis turoliii, qui nominantur Musquerola, Val de Linares, Pena Calva, Atorela, Salmança, Turriles, Camarela et omnia loca que in termino Turolii sunt ad populandum....

Historia[editar | modificar o codigo]

Bi ha referencias escritas que Chaime I d'Aragón estió en "Posadas de Don Atorella" de camín ta Valencia. En la suya Crònica se'n fa mención:

E al dia que eixim de Terol passam pel camp de Montagut e anam a Vila-roja, que és de l'Espital, e cuan venc ans de dia, nós nos llevam e passam per un lloc que havia nom Atorella, en què ara ha població, e puis passam pel riu de les Truites, e eixim a la canada d'Ares, e de la canada d'Ares al port de Prunelles, et a Salvasoria, et a Themi, e passam pel pla de Sant Mateu, que era llavores erm, e eixim al riu Sec que va sobre Cervera. E, cuan venc a hora de vespres fom denant Peñíscola de la part de les vinyes, sobre l'almarge

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Enrique Gargallo Monforte: Mosqueruela en los siglos XIII y XIV. El nacimiento de una villa ganadera. Pecuaria-XXI. Boletín de Información Ganadera, nº 1. 1996, pp. 3-19.
  2. (es) Antonio Gargallo Moya: El Concejo de Teruel en la Edad Media volumen I. Instituto de Estudios Turolenses, 1997, pp 219-220.
  3. (ca) Enric Guinot Els límits del regne. El procés de formació territorial del País Valencià medieval (1238-1500) Edicions Alfons el Magnànim, 1995. pp 83-89.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

  • (es) José Francisco Casabona Sebastián, Eduardo Gargallo Monforte: Mosqueruela: Guía de monumentos, paisajes, fiestas y servicios turísticos, Instituto de Estudios Turolenses, Teruel, 1999.
  • (es) Antonio Gargallo Moya: El Concejo de Teruel en la Edad Media volumen I. Instituto de Estudios Turolenses, 1997
  • (ca) Enric Guinot: Els límits del regne, el procés de formació territorial del País Valencià medieval (1238-1500). Edicions Alfons El Magnànim. 1995.


Lugars desapareixius d'o municipio de Mosqueruela
Arcedo | Atorella | Vidar