Collado Frido (loma de Mate)

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Collado Frido
Alto del Hornillo
Situación
Situación Muga entre Val de Linars y Mosqueruela (Teruel)
Latitut
Lonchitut
Vértiz cheodesico
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sierra Sierra de Sollavientos[1]
Macizo
Altaria 2.001 m
Alpinismo
Primera puyada
Ruta mas fácil Dende Val de Linars
Mapa

Lo collado Frido (en castellano Alto del Hornillo) ye una montanya de 2.001 metros d'altaria situada en a provincia de Teruel, en a sierra de Sollavientos y en lo cabalto de la loma de Mate (Serranías de Gúdar).

Toponimia[editar | modificar o codigo]

En un texto de 1265 de l'archivo d'aldeyas de la Comunidat de Teruel se nombra Collado Frido como un termin de Mosqueruela:

deinde como partimos con Vispe (y viese al cabero de Montlat, y viese Rio Seco, y viere al cabero de Montlat, y cese a la Pena Rubia de fondos de las Casiellas y cese al cabero de las Posadas de Don Atorella, y cese a la Laguna negra de Fortanet y la Ferreruela y al Collado Frido, y como va la senda a la fuent de la Peniella, y como va la carrera al Puerto y torna a la Senda de los Cavalgadores, e toda cosa que vos fazades sea firme y estable a todos tiempos...[2]

Tamién se fa mención de Collado Frido en un texto de 1307 escrito en Val de Linars por lo que se permitiba a lo ganau de Zaragoza paixentar en los termins de Mosqueruela:

Primerament, como comiença, es a saber, como mueve del Collado Frio et la carrera adelante el varranco aiuso entro a la carrera que traviessa et viene de Valdelinares a Mosqueruella, et como torna la carrera enta suso et a la calçada de la Peguera, et depues como va la Penna et se sigue et ixe al bustal de Martin d'Annyon et plega a la Penna de Valtuerta, et despues la cingla adelante et ixe al mas de dona Genta, et que ayan entrada et exida para abeurar en la fuent de Valtuerta, et desto ent’aca como pareçe todo esti termino con Fortanet et con Val de Linares que lo paxcan francamente et quita, non fendo danno en las miesses, et encara todo el Cabeço de la Gayimasa et del varranco del Can enta Fortanet et a Cantavieja, et a Val de Canales, et en el otro termino que finca de Mosqueruela que puedan pacer do pacian los de Mosqueruela et de otros lugares de Santa Cruz...[3]

A primers de lo sieglo XVII lo portugués João Baptista Labanha fizo mención d'esta cima como El Collado Frío en lo suyo libro "Itinerario del Reyno de Aragón (1610-1611)":

DO MAES ALTO CERRO DE VAL DE VACAS CHAMADO EL COLLADO FRIO.[4]

Ye precisament lo cuello dito asinas la concavidat topografica que desparte l'Alto Hornillo d'una cima situada a lo sud de 1.965 m d'altaria. Este cuello ye travesau por la cañada del Alto Hornillo.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Ricardo Pitarch García: Estudio de la flora y vegetación de las sierras orientales del Sistema Ibérico: La Palomita, Las Dehesas, El Rayo y Mayabona (Teruel). Editor: Consejo de Protección de la Naturaleza de Aragón, 2002, p 19.
  2. (es) Enrique Gargallo Monforte: Mosqueruela en los siglos XIII y XIV. El nacimiento de una villa ganadera. Pecuaria-XXI. Boletín de Información Ganadera, nº 1. 1996, pp. 3-19.
  3. (es)(an) Concepción Villanueva Morte, Mario Lafuente Gómez: Documentos del concejo de Zaragoza. Edición crítica de los fondos del Archivo Municipal. I (1285-1348), Zaragoza, Universidat de Zaragoza, 2015. pp. 112-113.
  4. (pt) João Baptista Lavanha, Lupercio Leonardo de Argensola, Tomás Fermín de Lezaún y Tornos: Itinerario del reino de Aragón por don Juan Bautista Labaña. Establ. tipog. del Hospicio provincial, 1895. p 178.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]