Oryctolagus cuniculus

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Oryctolagus cuniculus
Oryctolagus cuniculus
Denominacions populars
Conello, conillo, coniello, conil
Estau de conservación

Seguro (IUCN)
Clasificación cientifica
Eukaryota
Animalia
Mammalia
Lagomorpha
Leporidae
Oryctolagus
O. cuniculus
Descripción
Oryctolagus cuniculus
Linnaeus, 1758
Distribución cheografica
Royo = Nativa; Rosa = Introducida

O conello,[1] conillo[1] u coniello[1] (cientificament Oryctolagus cuniculus (Linnaeus, 1758)) ye un mamifero lagomorfo natural de a Europa mediterrania y occidental y de o norte d'o Magreb, que s'ha introduciu en diferents puestos d'o mundo y que se cría en cautividat con diversos propositos.

Descripción[editar | modificar o codigo]

O conello ye un mamifero chicot de a orden d'os Lagomorpha y d'a familia d'os leporidos, que comparte con as suyas parients as liebres.

Os conillos son herbivoros, y tienen o cuerpo cubierto d'un pelache preto y lanudo, cabeza ovalada, uellos grans, y a color d'entre parda y grisa (anque en as variedaz domesticas a diversidat de colors ye muito mas ampla). Tienen as orellas largas (dica 7 cm), anque mas curtas que as d'as liebres, y una coda chiquinina. As suyas patas debanteras son mas curtas que no as zagueras, por o que cuan se desplazan o fan brincando. Mesura de 33 a 40 cm de lonchitut.

Como as suyas parients as liebres, os conellos son fundamentalment animals diurnos, anque en libertat concentran a suya actividat en as primeras horas de maitins y as zagueras de tardes. A diferencia de como fan as liebres, os conillos habitan en cados, que en aragonés reciben o nombre especifico de lorigueras,[2] a on que libran y guardan a os cachapos, que naixen ciegos y sin pelo, dica que pueden andar.

O conello domestico (O. cuniculus domesticus), se cria por o pellizo y por a carne, y a vegadas, puede servir d'animal de companyía. Tamién puet estar criau como animal de laboratorio. Existe una raza de conello domestico propia d'a Val de Chistau en periglo de desapareixer.

Zoonimia[editar | modificar o codigo]

Os nombres patrimonials de l'Oryctolagus cuniculus s'han perdiu en buena cosa de l'Alto Aragón, a on que os ha suplantau o castellanismo lexico «conejo».

As diferents formas como se diz a iste leporido en os idiomas iberorromanicos derivan d'un parola propia de bel pueblo prerromano d'Hispania que os griegos transcribioron como kýniklos y os romanos amproron como CUNICŬLUS en uns tiempos que esta especie yera restrinchita a la Peninsula Iberica y no la heban introducida encara en os países d'a Mediterrania Oriental. Si a evolución d'o diminutivo -ICULU ya presenta diverchencias derivatas de si a vocal I ye una Ĭ breu u una Ī larga, en o latín vulgar hispanico ista parola d'orichen no latín presentaba a forma con -ĬCULU en l'ueste y centro d'Hispania, que se convertió en coelho en portugués y conejo en castellano, y a forma -ĪCULU en l'este d'Hispania,[3] que se convertió en conill en catalán (y en occitán), tot quedando o dominio d'o navarro-aragonés entre meyo d'as dos zonas. Dende o punto d'envista teorico, a evolución de SPICULU con a parella espejo en castellano y espill en catalán presentan una distribución pareixida. En vistas d'o contexto cabe esperar que, teoricament, en aragonés a forma conello se trobe mes a sobén en aragonés occidental, y as formas conillo/conil en aragonés oriental y centro-oriental.

En o dominio lingüistico de l'aragonés, l'animal recibe diversas formas variants de o mesmo nombre. Actualment a mas frecuent ye o castellanismo «conejo»,[1] que ha gosau desplazar as parolas patrimonials aragonesas en buena cosa de l'aria aragonesofona, y que fa que se tracte d'un de os animals domesticos en os que o nombre vernaclo s'emplega menos.

D'entre os zoonimos patrimonials aragoneses, «conello» se documenta en Rodellar,[1] en o extrimo noroccidental de o Semontano de Balbastro, y en Agüero[1] en a Plana de Uesca, cuasi en a muga con as Cinco Villas. A forma conello ye muito frecuent en a scripta medieval y, con unatra ortografía, s'escribiba coneyllo en romanz navarro.

A forma «conillo» s'ha documentau en Chistén, en a val de Chistau (Sobrarbe), y en o Viello Sobrarbe[1][4] en sud de a mesma comarca, pero i ha alcordanza que s'hese emplegau, d'antigos, tamién en bellas localidaz de a val d'a Cinca, como a Buerda, y en o Toledo d'a Nata. En Torrociella d'Alcanyiz a planta Silene inflata recibe o nombre de cunillos[5]

Existe una tercera forma, «coniello», con diftongo interno. Ista forma s'ha documentau en Chistén[1] en a val de Chistau, en Vio[1] en a val de Vio, y en Broto[1] en a val de Broto; todas tres localidaz en a comarca de Sobrarbe, como en o caso anterior. Istas formas s'han feito a partir de conillo y son resultato d'hipercorreccions recients contra las formas castellanas con diminutivo en -illo, que se siente como o equivalent castellano d'o diminutivo aragonés -iello.

Formas mas minoritarias, que podrían estar localismos u mesmo catalanismos lexicos (pus nomas se troban en a metat oriental de l'Alto Aragón), son «conil», documentada en o Viello Sobrarbe por Chabier Tomás,[4] y «cunil», que se diz en Fonz.[1] As formas «conill» y «cunill», propias de a luenga catalana, trascienden en o dominio lingüistico de l'aragonés (como pasa a sobén) exclusivament en zonas en as que a pronunciación d'una -LL en posición de final no son atipicas, en lugars como Beri y Benás,[1] en a val de Benás.[1]

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 (an) VIDALLER TRICAS, Rafel, Libro de As Matas y Os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Val d'Onsera. Zaragoza 2004. ISBN 978-84-89862-35-7
  2. (es) ELCOCK, William Dennis, Algunas afinidades fonéticas entre el aragonés y el bearnés (traducción de l'orichinal de 1938); Xordica Editorial. Zaragoza, 2005. ISBN 978-84-96457-09-5
  3. Vicente Gardía de Diego. Manual de dialectologia, espanola. Madrid: Inst. de cultura hispanica 1946. 324 S. 8°[1]
  4. 4,0 4,1 (es) TOMÁS ARIAS, Chabier. El aragonés del Biello Sobrarbe. Instituto de Estudios Altoaragoneses. Uesca, 1999. ISBN 84-8127-095-4
  5. José Pardo Sastrón Catalogo o enumeración de las plantas de Torrecilla de Alcañiz asi espontáneas como cultivadas. Tip.de E.casañal y compañía. 1895. Reedición de 1995 de lo Instituto de Estudios Turolenses.

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]

Biquiespecies
Biquiespecies
Se veiga a información de Biquiespecies sobre Oryctolagus cuniculus.