Saqués

De Biquipedia
(Reendrezau dende Pardina de L'Artosa)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Saqués
Despoblau d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Despoblau
 Aragón
 Uesca
Alto Galligo
Biescas
Partiu chudicial Chaca
Población
 • Total

0 hab.
Altaria
 • Meyana

1.100 m.
Codigo postal 22630
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau
 • Parroquia

Chaca
Biescas
Sant Miguel Arcánchel
Coordenadas
Saqués ubicada en Aragón
Saqués
Saqués
Saqués en Aragón

Saqués ye un lugar, hue albandonato, situato en o municipio de Biescas, en l'Alto Galligo. Se troba entre a carretera A-136 y l'entibo de Bubal en a val de Tena.

En 1834 perteneixeba a lo concello de Chaca y dimpués s'unió a lo municipio de Piedrafita fendo parti d'o Quinyón d'a Partacua. Fue expropiato, albandonato en 1969 ta construir l'entibo y mas tardi donato a la Cruz Roya. Dende 1973 ye parti d'o municipio de Biescas y dimpués de que fuesen requiestas en 1989 as casas se tornoron a los antigos propietarios.

Antis de que fuese albandonato, as actividaz prencipals en Saqués yeran l'agricultura, a ganadería, o comercio y o turismo. A comunicación con a resta de lugars d'a val yera a-saber-lo buena gracias a la carretera que pasaba por a parti baixa a on bi heba puents sobre o Gorgol. Por iste feito yera un centro lochistico dentro d'a val. Asinas a botiga de Saqués yera o puesto dende on se distribuiban os productos ta la resta de localidaz d'a redolada como Oz, Piedrafita, Tramacastiella y Búbal. Ya en os años 1960 bi heba tres camions en Saqués que s'encargaban de distribuir as mercaderías por istos lugars. D'atra mán o turismo tamién principiaba a estar una actividat important en a población como contrimuestra l'Hotel Valle de Tena, un d'os primers hotels d'a val.

Manimenos l'actividat comercial d'o lugar ya existiba d'antigo, mas que mas o contrabando, estando un d'os centros d'ista actividat en a redolada chunto con Piedrafita, Biescas y Yesero. A rota mas important ta pasar as mercaderías ta Francia yera o puerto de Buixaruelo puyando por a sierra Tendennera y trescruzando a val d'Otal. Os productos que gosaban trayer-se de contrabando yeran a sobén maquinas de cusir, bicicletas, reloches y esquillas.

Pardinas de l'Artosa y Estarluengo[editar | modificar o codigo]

Cuan baixan as auguas de l'entibo encara puet veyer-se a pardina de l'Artosa

O lugar yera formato por o nuclio prencipal y a pardina de l'Artosa, (en aragonés "puesto con artos"), a bels 300 metros a on desembocaba o barranco de Gorgol en o Galligo y hue baixo as auguas de l'entibo.

Administrativament l'Artosa perteneixeba a lo concello de Tramacastiella, pero ya en o sieglo XV os vecins de Saqués demandoron un dreito de vecindat que les permitiba d'emplegar o molín y levar a paixentar a lo bestiar a los monts de Tramacastiella. Tamién a electricidat a preneban d'a Pardina dica que se construyó a central d'Escarriella.

D'antis mas tamién existiba un tercer nuclio de población amán de Saqués, Estarluengo, chicota población situata a o canto d'o barranco de Gorgol en a zona conoixita como Calveras. Dicen que a mayor parti d'a suya población morió por a peste negra de fueras de dos habitants, uno que se'n fué ta Piedrafita y atro ta Saqués, dividindo-sen os terrenos d'o lugar entre istas dos poblacions, incluito la selva d'o Vetato.

Topomimia[editar | modificar o codigo]

Seguntes Elcock ye formato por a radiz Saq- y os sufixo prerromance -os, que apareixe a sobén en ista rechión. Ye relacionato con una derivación d'o latín AQUA. Manuel B. Moliner relaciona o nombre con un antroponimo.[1]

Demografía[editar | modificar o codigo]

Antis d'a expropiación d'o lugar os nombres d'as casas yeran Casa Arruebo u Mosenisidro, Matías, Herrero, Bronazas, Xericó, Bandrés, Borrullán, Molinera, Ferrer, Blango e Juan Ferrer.

Evolución demografica
Sieglo XV Sieglo XVI Sieglo XVII Sieglo XVIII Sieglo XIX 1970
6 fuegos 6 fuegos 17 fuegos 11 fuegos 50 hab. 6 hab.

Molimentos[editar | modificar o codigo]

A Ilesia de Sant Miguel Arcánchel de Saqués, una ilesia d'o sieglo XVI adedicada a Sant Miguel Arcánchel, que ye la ilesia parroquial d'o lugar.[2]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. Toponimia Tensina, Ana María Escartín Santolaria, Ed. Yalliq
  2. (es) Parroquias del Arciprestazgo de Biescas en o sitio web d'a Diocesi de Chaca.