Río Algars

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Algars

Algars en Arens de Ledón
Administración
Estaus {{{estaus}}}
Territorios Aragón
Catalunya
Cheografía
Longaria  km
Altaria d'o naixedero  m
Naixedero entre Beceit y Arnes
Desembocadura Río Matarranya (Nonasp)
Superficie d'a cuenca km²
Cabal meyano m³/s
Mapa

L'Algars en Aragón

Lo río Algars (en idioma catalán riu Algars[1]) ye un río aragonés y catalán, afluent de lo río Matarranya que fa de muga entre Aragón y Catalunya en muitos tramos.

Naixe en los Puertos de Beceit entre los termins municipals de Beceit y Arnes en un puesto con forcallo de barrancos. Pasa por los termins de Beceit, Arnes, Cretas, Horta de Sant Joan, Ledón, Arens de Ledón, Caserras, Calaceit, Batea, Maella, Favara y Nonasp.

Cheomorfolochía[editar | modificar o codigo]

Puent sobre o río Algars en a muga entre Aragón y Catalunya

Tien un rechimen torrencial y ya en lo tramo cerca d'Arnes tien muita glera. Dende de Arens de Ledón prene un trazato d'auguastuertas dica la suya desembocadura en lo Matarranya en lo lugar de Nonasp.

Bi ha uns sedimentos aluvials continos dende la cuenca alta de lo río Algars a lo sud de lo Toll d'en Vidre dica Beceit pasando por toz los arredols de lo Barranc del Ferreret Brut y Baixo Ulldemó dica plegar ta lo Matarranya en Beceit que endican que antes la cuenca alta de lo río Algars desauguaba ta lo río Matarranya en Beceit y que dimpués lo mayor poder d'erosión remontant d'un Algars mes curto fació que este se fese mes luengo esgarrapando enta lo sud dica producir-se una captura fluvial de la suya cuenca actual y las suyas fuents. Ixas fuentes dixoron de desauguar ta lo Matarranya pasando por lo Baixo Ulldemó y Barranc del Ferreret Brut, pero quedan encara sedimentos fluvials con muitos ruellos de glera a considerable altaria que testimonian l'anterior trazato.

Fauna[editar | modificar o codigo]

Destaca por tener una población de loiras que ye de las millor conservatas de Catalunya.

Referencias[editar | modificar o codigo]


Afluents d'o río Matarranya
Marguin izquierda Pena | Tastavins
Marguin dreita Ulldemó | Algars