La Romana

De Biquipedia
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Este articlo tracta sobre La Romana, un despoblau de lo termin municipal de La Puebla d'Íxar. Pa atros emplegos de lo toponimo La Romana, veyer La Romana (desambigación).
La Romana
Localidat d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Lugar
Flag of Aragon.svg Aragón
Teruel (provincia).svg Teruel
Baixo Martín
La Puebla d'Íxar
Población
 • Total

0 hab.
Codigo postal 44530

La Romana ye un lugar aragonés despoblau situau en lo termin municipal de l'actual la Puebla d'Íxar (comarca de lo Baixo Martín y provincia de Teruel).

Cheografía[editar | editar código]

Ye situau en la cuenca de lo río Aguas, entre Zaila y La Zaida. Se riega con una zaica de la dreita de lo río Aguas, la Richuela, que tien un nombre que ye posiblement una deformación de rigachuela.

Historia[editar | editar código]

Bi ha un chacimiento arqueolochico dito El Castillejo de la Romana, d'epoca iberica. Castellar y Castillejo son toponimos recurrents en chacimientos ibericos u celtibericos, y lo segundo a vegadas puet estar una castellanización de l'aragonés "Castelillo", "Castelello".

De lo que ye lo despoblau actual bi n'ha referencias dende por lo menos lo sieglo XIII, en latín medieval y en aragonés. Los textos en latín fan referencia a las relacions con lo monesterio de Rueda. En un primer inte dos tercios de la Romana yeran propiedat de lo sinyor de Belchit Galín Ximénez, pero la suya muller Sancha en agosto de 1202 cedió lo castiello de Romana con la suya senyoría y totz los termins suyos a la Orden de Cistels y a l'abat de Rueda.

Bi ha referencias de la Romana en aragonés en lo libro Fuentes históricas aragonesas:

Sia termino de Zaylla; e como Tayllan e departen, enca Romana sia termino de Romana, es a saber que romane toda la Val de Basares a Zaylla. Encara queremos et mandamos dios la dita pena, que así como los ditos mullones son puestos de quiscuna de las partes que lo hayan firme et seguro.

Se sabe que en 1215 los habitants de La Romana consiguioron la construcción d'una zut que preneba las auguas de lo río Aguas a l'ueste de Zaila.[1]

Quan Labanha fació lo mapa d'Aragón (1710-1720), la Romana yera un lugar més gran que atros d'arredol que huei tienen población. Lo bandido Cucaracha teneba un amagadero en las enrunas d'un pallar en la val d'Emposta, en dirección a los termins de Sastago y La Puebla d'Íxar. A mitat de lo sieglo XX yera un casal quasi despoblau, y entre la poca presencia humana que i heba yeran lo Tio Pantojo (guarda d'una finca tamién dita la Romana) y uns pastors trasuants de Tramacastiella de Tena que i teneban una caseta pa los meses que i yeran.

Bibliografía[editar | editar código]

Referencias[editar | editar código]

  1. (es) Fuentes de Zurita; documentos de la alacena del cronista.