Scolopax rusticola

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Scolopax rusticola
Becada (Scolopax rusticola)
Denominacions populars
Becada, abecada, blecada, biecada, gallineta ciega, becaracha, buardán, guion de perdices [1]
Estau de conservación

Seguro (IUCN)
Clasificación cientifica
Eukaryota
Animalia
Chordata
Aves
Charadriiformes
Scolopacidae
Scolopax
S. rusticola
Descripción
Scolopax rusticola
L., 1758
Distribución cheografica
Verde claro: estival (se i reproduce).

Verde fusco: resident (tot l'anyo).
Azul: Invernadera (no se i reproduce).

A becada (nombre cientifico Scolopax rusticola L., 1758) ye una especie d'au limicola de l'orden d'as caradriformes y a familia d'as escolopacidas que vive en as selvas de fuella caduca y mixtas d'Europa y Asia y tiene costumbres crepusculars, por o cual pasa las horas de luz descansando-se acochada sobre a follarasca, entre a que se camufla prou bien y la fa de mal veyer.

Descripción[editar | modificar o codigo]

A becada fa entre 34 y 36 centimetros de largo y arredol de 60 cm d'amplo d'alas,[2] o que la fa estar a mas graniza entre as escolopacidas, y puestar a razón por que pa nombrar a las suyas parients se documenta formas diminutivas d'o suyo nombre, como «becacina» u «becardón».

Tiene as plumas de color pardo u royiscas, muit-muit piquetudas de forma que s'entivoca con as fuellas secas por as que gosa tramenar. A mas, si s'apercata d'un periglo, l'au responde quedando-se quieta-quieta, lo que la fa encara de mas mal trobar.

As patas son a saber qué curtas y finas en relación a la mida d'o cuerpo, a diferencia d'atras zancudas, y o pico extraordinario por lo largo, s'articula en ubrir-se tanto lo labio superior como l'inferior, que ye una caracteristica exclusiva d'esta especie. A mas, os uellos son en una posición extranya, a canto y canto d'a capeza y no pas apuntaus t'adebant, o que le da una visión de 360º[2] anque le faigan perder fineza de vista t'adebant.

Fan o niedo en o suelo, entre a follarasca debaixo d'una barza u mata atipida semellant que as pueda guardar de depredadors como l'azor. A fembra mete entre 3 y 5 uevos que cobará ella sola entre os siguients 21 días. Si entremedias percibe bella amenaza, a mai abandona o niedo y no i gosa tornar,[2] lo que fa que cada temporada se pierda cobadas a-saber-las por causa d'imprudencias d'excursionistas u a intrusión d'animals domesticos en o suyo habitat, y tot ixo fa peso sobre as poblacions d'a especie.[3] Os polletz son nidifugos y a poco de naixius ya pueden brincar d'o niedo y seguir a su mai. As crías tienen plumón de color palla con faixas fuscas y a forma de seguir a la mai que fa acordar-se d'as perdiganas.

Habitat[editar | modificar o codigo]

A becada ye una au caradriforme, que ixo ye, de l'orden a lo cual pertenece as aus zancudas, as gaviotas y os barders, pero manimenos prefiere de vivir en tierra y en a selva, muito mas desvinculada de l'augua que a resta. S'estima mas os sotobosques densos, con matullar abundant entre o cual s'amaga fácil gracias a o plumache criptico.

Rechira la follarasca pa alimentar-se por principal de cucos, lombrices, limacos y atros invertebraus que i pueda trobar. Gosa vivir en as selvas de fuella caduca u mixtas a partir de seicientos metros d'altura.[2] A becada ye una presa de caza prou codiciada por estar rara y de mal trobar.

En Aragón nomás i hai eixemplars que faigan niedo en as selvas caducifolias maduras en o Pirineu y en o Moncayo.[4] En a resta de territorio i puede amaneixer de traza puntual y siempre porque sía de paso en as suyas migracions.[4] A especie ye mas común en atras Comunidaz Autonomas d'influencia climatica eurosiberiana, como Asturias, Galicia y o País Basco. Manimenos, a Peninsula Iberica ye important a-saber-lo pa las poblacions d'o norte d'Europa, que i gosan pasar l'hibierno,[3] en chunto con cualque enclau d'o norte d'Africa y d'Orient Meyo.

Imáchens[editar | modificar o codigo]

Vulnerabilidaz[editar | modificar o codigo]

A nieu ye un enemigo d'as becadas, pos enrona os invertebraus que ellas minchan y se mueren de fambre.

A caza en exceso ye a principal menaza contra las suyas poblacions, y s'ha documentau estadisticament como en as anyadas que s'ha feito muita presa de becadas a l'atro anyo en i hai menos.[3] Una atra causa antropochenica pa la suya disminución ye l'abandono de niedos que fan as fembras luecas cuan se sienten en periglo,[3] que pueden espantar-se por l'hombre u por animals domesticos como o can u o gato, que a becada percibe como depredadors y, si pueden, en son.

Entre as causas naturals por as que se pierde eixemplars de becada cal contar a fambre que les causan as cheladas persistents, pos se chela la tierra an que as becadas esforigarían pa trobar lombrices,[3] y tamién as nevadas en zonas an que no i gosa nevar abundante.[3]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (an) Diccionario ortografico de l'aragonés (Seguntes la Propuesta Ortografica de l'EFA). Versión preliminar. Estudio de Filología Aragonesa. ISSN 1988-8139. Octubre de 2022.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 (es) La Becada, consultada o 18 de chinero de 2021.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 (es)(en)(eu) Revisión sobre el conocimiento científico de la chocha perdiz "Scolopax rusticola" L., 1758., consultau o 18 de chinero de 2021.
  4. 4,0 4,1 BLASCO ZUMETA, Javier, Guía de Aves de Aragón; PRAMES Ediciones. Zaragoza, 2014. ISBN 978-84-8321-423-7

Enlaces externos[editar | modificar o codigo]