Royuela

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Iste articlo ye sobre un municipio aragonés d'a comarca d'a Sierra d'Albarracín; ta atros usos, se veiga Royuela (desambigación).
Royuela
Municipio d'Aragón
Royuela
Royuela.
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
Municipio
 Aragón
 Teruel
Sierra d'Albarracín
Partiu chudicial Teruel
Superficie 32,5 km²
Población
 • Total

231 hab. (2013)
Altaria
 • Meyana

1214 m.
Distancia
 • 48 km

enta Teruel
Alcalde José Luis Vicente Navarro
Codigo postal 44125
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Teruel y Albarracín
Albarracín
Coordenadas
Royuela ubicada en Aragón
Royuela
Royuela
Royuela en Aragón
Web oficial

Royuela ye un municipio de la provincia de Teruel, situato en la comarca de la Sierra d'Albarracín.[1] La suya población ye de 224 habitants (2006), en una superficie de 32,5 km².

Cheografía[editar | modificar o codigo]

Ye situato en la Sierra d'Albarracín, chunto a lo río de la Fuent del Berro u río Royuela. En un prato d'este río, que s'embadina periodicament, se troba una de las pocas localidaz de lo endemismo botanico Puccinelia pungens, que tamién se troba en la lacuna de Gallocanta.

Mugas[editar | modificar o codigo]

Lo suyo termin no muga que con Albarracín. Por o sud, ueste y norte ye repitiau por una estreita francha de terreno d'o termin d'Albarracín que lo desepara de Terrient, Moscardón, Calomart y Torres d'Albarracín.

Historia[editar | modificar o codigo]

Se sape que en lo periodo musulmán i heba nueu alcareyas. La primera refererencia calendata de Royuela se refiere a un convenio entre Alifonso II lo Casto y Calvet de Biel pa repartir-sen las tierras conquiestas que diz en toda Roiola cum suis salmis, fendo referencia a la explotación huei dita Las Salinas de La Hoyalda. Pero los aragoneses no conquerioron ni Albarracín ni Royuela.

La conquiesta cristiana definitiva de la Taifa d'Albarracín estió obra de los nabarros de la Casa d'Azagra, que fundoron una sinyoría. Royuela estió important pa los Sinyors d'Albarrazón porque i yeran las Salinas de Alda, y en ixas envueltas de la Edat Meya la sal yera un producto estratechico. Los colons traitos por los sinyors d'Albarracín cambeyoron lo rete d'alcareyas desestruturando-lo. Eslioron pa establir-sen l'alcareya on ye l'actual lugar de Royuela porque yera en una ribera ampla. Las atras alcareyas y tierras que iban con alcareyas las reorganizoron de tot, y las mes cercanas como La Chaparra, Las Balsas u La Cazulla desapareixioron, mientres que las que yeran mes luent rematoron convertindo-se en explotacions independients en mans de linaches instalatos en la villa d'Albarracín (como ye lo caso de Masía de Santa Lucía, Masía de la Penya y Masía de la Torre), u desapareioxon quedando absorbitas por las anteriors (como ye lo caso de Puntal de las Picazas II u Masía de Lozano I).

Entre los anyos 1208 y 1210 la Orden de los Trinitarios funda lo Monesterio de Nuestra Sinyora de las Dolors, que fa un empentón a lo cautivo de tierras en la Val de Royuela, y se dedica a redimir a los cativos presos por los musulmans.

En lo sieglo XIV i habió conflictos entre los propietarios en l'aria de Lo Pardo u Loparde . Fortificoron las propiedaz de Loparde de la Torre on i habió un castiello y Loparde de la Penya on bi ha enrunas d'atro castiello.

Por muito tiempo la vida social y economica de Royuela chiraba arredol lo monesterio, pero en lo sieglo XIX i habió desamortización, desapareixe lo monesterio y los royuelans se reparten las tierras de labor.

A principios de lo sieglo XX, las masías de La Torre, La Penya, el Lozano, etc., propiedat de familias de la burguesía, las adquieren los vecins de Royuela, fueras de Santa Lucía y Conejera y se'n fa un reparto. En la guerra civil creman la masía de la Penya, y dimpués de rematar a guerra s'escacha la masía de La Torre.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

La primera mención, en latín y con nombre latinizato ye en 1166 cuan Alifonso li da este lugar a Calvet de Biel por aduyar-li en la conquista d'Albarracín.

Ad huc atque concedo tibi totum parral, quod est inter albuera et villa et tota illa bega que est ad tovas de Abinrodel, et tota Roila, cum suis salmis, et illos duos molendinos qui molunt in villa subtus azuda.

Lo nombre bien a partir de lo mozarabe u l'aragonés royo, que vien d'o latín RUBEU, con lo sufixo -uela, que bien d'o latín -OLA, fendo referencia a la color roya de los materials triasicos.

Tamién ye posible que vienga dreitament de lo latín como un plural neutro fosilizato, (RUBEOLA plural de RUBEOLUM, "terreno rodeno").

  • RUBEOLA (os materials royos u rodeno) > royuela.

D'alcuerdo con la primera mención Roila pareix que lo primer nombre estió Rolla u Roya y que por estar chicot os repobladors i adhibioron lo sufixo -uela, como en atros lugars de Teruel y Zaragoza, (Nogueras > Nogueruelas, Cervera > Cerveruela, etc..).

Roya+-uela > Royuela.

Administración[editar | modificar o codigo]

Reparto de concellers[editar | modificar o codigo]

Eleccions municipals
Partiu 1979 1983 1987 1991 1995 1999 2003 2007 2011
C. Aragón 3
Partido Aragonés 1
Partido Popular 1
Total 5

Alcaldes[editar | modificar o codigo]

Lista d'alcaldes
Lechislatura Nombre Partiu politico
19791983 Lorenzo Blesa Caballero UCD
19831987
19871991
19911995
19951999
19992003 Jesús Hernández Sáez PP
20032007 Jesús Hernández Sáez PP
20072011 José Blas Sánchez Vicente PP
20112015 José Luis Vicente Navarro PP
20152019 Lorenzo Blesa Caballero PAR
20192023 Lorenzo Blesa Caballero PAR

Fiestas[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Javier Martínez González (coord.): Comarca de la Sierra de Albarracín, Gubierno d'Aragón, 2008, ISBN 978-84-8380-095-9, p.317.