Mustela lutreola

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Mustela lutreola
Nuria europea.
Denominacions populars
Nuria, nurión, turón negro [1]
Estau de conservación

En periglo critico (IUCN)
Clasificación cientifica
Animalia
Chordata
Mammalia
Carnivora
Mustelidae
Mustela
M. lutreola
Descripción
Mustela lutreola
Linnaeus, 1761
Distribución cheografica
Distribución historica y actual de M. lutreola.

A nuria u nurión (Mustela lutreola (L. 1761)) ye un mamifero carnivoro d'a familia Mustelidae.

Zoonimia[editar | modificar o codigo]

Ha costumbres mes acuaticos que no altras especies d'o chenero Mustela, per ixo gosa tener l'apelativo escentifico de lutreola, que ye un deminutivo de «lutra», loira en latín. O nombre popular nuria dimana con probabilidat d'a mesma radiz etimolochica «lutra», que ixo ye d'o latín, y no como omne ye quiesto considerar, d'a radiz basco-iberica que ye gosau dar toponimo a Nuria (interpretable como «o meyo d'a val»), que ye una val de Catalunya d'a on dimana l'antroponimo femenín homonimo. Se tracta pues de dos parolas con analochía morfolochica pero de radices diferents.

Descripción[editar | modificar o codigo]

A mida ye variadera, con 700 gr en as fembras y bels 900 en os masclos. Uns y altros con una malla blanca en o morro, arredol d'a boca, que s'envista contra la color marrón escura d'o cuerpo, que recorda a una fuina.

Distribución[editar | modificar o codigo]

D'antigos, sen trobaba poblacions dende Escandinavia dica la cuenca mediterrania, per tot Europa, pero a falta de cabido cuan se las cazaba ta bastir a industria pelletera, y mes en zagueras, a competencia ecoclochica con a suya parient Mustela vison (introducida en o Viello Mundo ta substituir a la M. lutreola y tamién per os eixemplars hopaus d'as granchas pelleteras) han gosau empuchar a especie enta la situación actual. En l'actualidat, no ye posible trobar-ne poblacions (puntuals y deseparadas) si que en Francia, Espanya, Rumanía, Suecia y Polonia. En Espanya, s'ha documentau en as sierras de lo País Basco, en Navarra y en bels puestos de Castiella y Leyón; en Aragón ya no bi hai garra seguridat que encara en i quede.

Imáchens[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]