Torrent

De Biquipedia
(Reendrezau dende Torrent (hidrolochía))
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Este articlo ye sobre una corrient d'augua en una zona montanyosa; pa atros usos, se veiga Torrent (desambigación).
Torrent pirenenco cerca d'o puerto de Tosas. Se i puet veyer a compleganza de recepción, a canal de desaugüe y o cono de dechección.

Un torrent ye una corrient d'augua en una zona montanyosa, con fuertes pendients, caudal irregular y que puet tener gran capacidat d'erosión. Ye un termin muito emplegato tanto en hidrografía y cheomorfolochía, como en o campo mes cheneral d'a cheografía fisica. A sobén se fa servir como sinónimo de barranco encara que este zaguer termino pareix tener una relación mes estreita con o cauz d'un torrent que con a corrient fluvial suya. Tamién se fa servir muito a sobén, sobre tot en a parte oriental d'a peninsula Iberica o termin d'orichen arabe rambla, que s'ha de considerar un tipo especial de torrent tipico d'o clima mediterranio.

Parz d'un torrent[editar | modificar o codigo]

As partes tipicas d'un torrent son:

Tipos de torrents[editar | modificar o codigo]

  • Torrents de deschelo.
  • Torrents d'a compleganza alta d'un río u Garonas.
  • Clamors.
  • Torrents mediterranios u Ramblas.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

A parola torrent deriva d'o latín TORRĔNTEM, que por vía patrimoninal da Torrient[1] y por vía culta Torrent. En os textos escritos medievals escritos en latín y en aragonés se puede veyer torrente (forma latina orichinal), torrent (cultismo) y torrient (forma patrimonial):

...afrontat in terra del Palaço et in lo torient...[1] (en un texto d'o Monesterio d'Obarra de 1125-1134).
...huna holivera que yo e en hun canpo mio que yo e en lo termen de Perarua, logar on es dito a las Fontiallas, que confronta lo dit canpo, por dos partes, en bias publihas, et por la tercera part en torent[1]... (en un texto de Perarruga de 1338).

En macrotoponimia bi ha toponimos relacionaus con os torrents como Terrient en a Sierra d'Albarracín y Torrent de Cinca en o Baixo Cinca. En microtoponimia ye posible veyer as formas patrimonials diftongadas en poquez casos como (Barranco de) La Torrient y Torrient del frío en Ambel[1], (sin pronunciar-se a -t final).

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 (es) Juan Antonio Frago Gracia: Toponimia del Campo de Borja. Estudio lexicológico. Institución Fernando el Católico, p 186.


Cuerpos d'augua continental
Corrient Río · Regallo u Rigachuelo · Galocha · Torrent (Barranco · Garona · Rambla)
Aturada Laco · Lacuna u Estanyo (albufera · ibón · salada) · Paúl · Almarchal · Basa