Torrent

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Este articlo ye sobre una corrient d'augua en una zona montanyosa; pa atros usos, se veiga Torrent (desambigación).
Torrent pirenenco cerca d'o puerto de Tosas. Se i puet veyer a compleganza de recepción, a canal de desaugüe y o cono de dechección.

Un torrent ye una corrient d'augua en una zona montanyosa, con fuertes pendients, caudal irregular y que puet tener gran capacidat d'erosión. Ye un termin muito emplegato tanto en hidrografía y cheomorfolochía, como en o campo mes cheneral d'a cheografía fisica. A sobén se fa servir como sinónimo de barranco encara que este zaguer termino pareix tener una relación mes estreita con o cauz d'un torrent que con a corrient fluvial suya. Tamién se fa servir muito a sobén, sobre tot en a parte oriental d'a peninsula Iberica o termin d'orichen arabe rambla, que s'ha de considerar un tipo especial de torrent tipico d'o clima mediterranio.

Parz d'un torrent[editar | modificar o codigo]

As partes tipicas d'un torrent son:

Tipos de torrents[editar | modificar o codigo]

  • Torrents de deschelo.
  • Torrents d'a compleganza alta d'un río u Garonas.
  • Clamors.
  • Torrents mediterranios u Ramblas.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

A parola torrent deriva d'o latín TORRĔNTEM, que por vía patrimoninal da Torrient[1] y por vía culta Torrent. En os textos escritos medievals escritos en latín y en aragonés se puede veyer torrente (forma latina orichinal), torrent (cultismo) y torrient (forma patrimonial):

...afrontat in terra del Palaço et in lo torient...[1] (en un texto d'o Monesterio d'Obarra de 1125-1134).
...huna holivera que yo e en hun canpo mio que yo e en lo termen de Perarua, logar on es dito a las Fontiallas, que confronta lo dit canpo, por dos partes, en bias publihas, et por la tercera part en torent[1]... (en un texto de Perarruga de 1338).

En macrotoponimia bi ha toponimos relacionaus con os torrents como Terrient en a Sierra d'Albarracín y Torrent de Cinca en o Baixo Cinca. En microtoponimia ye posible veyer as formas patrimonials diftongadas en poquez casos como (Barranco de) La Torrient y Torrient del frío en Ambel[1], (sin pronunciar-se a -t final).

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 (es) Juan Antonio Frago Gracia: Toponimia del Campo de Borja. Estudio lexicológico. Institución Fernando el Católico, p 186.


Cuerpos d'augua continental
Corrient Río · Regallo u Rigachuelo · Galocha · Torrent (Barranco · Garona · Rambla)
Aturada Laco · Lacuna u Estanyo (albufera · ibón · salada) · Paúl · Almarchal · Basa