Val de Vacas

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Val de Vacas
Envista de la sierra de Mont Negro y de la val de Vacas dende la entrada de Val de Linars.
Envista de la sierra de Mont Negro y de la val de Vacas dende la entrada de Val de Linars.
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Gúdar-Chabalambre
'
'
Cabecera {{{cabecera}}}
Capital
Localidatz {{{localidatz}}}
Chentilicio {{{chentilicio}}}
Cheolochía
Acceso
Ríos río Linars
Largaria
Orientación Norueste-Sudeste
Cheolochía
Tipo
Macizo Entre la sierra de Sollavientos y la sierra de Mont Negro.
Mapa

La val de Vacas ye entre las sierras de Sollavientos y de sierra de Mont Negro y baixa dende lo puerto de Val de Linars.

La suya superficie se distribuye entre los termins municipals de Val de Linars, Linars de Mora, y en sentiu amplo tamién por la part sudueste de Puertomingalbo.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Se fa mención de valle de Vaccas en un texto de lo 15 de febrero de 1264 en que lo concello de Teruel y lo bispau de Zaragoza fixaban a suya muga en esta zona:

...et de illa via qua itur de Linares ad Alcala usque ad illum cerrum superius inter dictum Vallubrego et Paulella, sicut vadit directe ad Forcayum Valle de Linares ubi iunguntur regalli ille qui venit de Botorrita et ille de valle de Vaccas, sicut aque fluunt versus Linares...[1]
Envista d'un prau en Val de Linars con la sierra de Mont Negro formando la versant oposada de la val.

João Batista Labanha fa mención d'un prado de Val de Vacas en lo suyo libro "Itinerario del Reyno de Aragón (1610-1611)" escrito en portugués:

De Villaroya, a Val de Linares Saõ 2. L. gr. passase p.r el Prado de Val de vacas, terra da Serra de muy boms pastos para o gado no veraõ, e antes do Prado, Se topa Com outro que Se Chama el Solaviento,[2]

La zona de pasturas de la val se prolongaba con lo mesmo toponimo por los Canyos de Gúdar, a on que ye lo naixedero de lo río Alfambra:

...O Prado de Valdevacas, nacimento do Rio de Alhambra (estimado) do or. a m. 13, gr. 4. L...[2]

En Cedriellas bi ha dos microtoponimos talment relacionaus con l'antigo prado de Valdevacas: alto de las vacas y loma de las vacas, a lo norte de lo río de Cedriellas y la sierra d'el Chaparral, y a lo sud de lo barranco de Valdespino y de la loma de Sarrejón.[3]

En bel meyo d'un terreno de pinars, la deforestación de la suya cabecera bien visible en l'actualidat,[4] y la denominación de prado de val de Vacas ye una evidencia de que la ganadería tradicional en ye responsable.

Tamién se fa mención d'una Serra do prado de Vacas, que faría referencia a la part centro-occidental de las serranías de Gúdar antes de la cheneralización de l'oronimo sierra de Gúdar dende la part occidental.

...O maes alto da Serra de Val de vacas, que daqui se descobria do m. a or. 17. gr.[2]
...de muela de Xorcas, que he hum cerro de peñas, que dista de Xorcas 18 de L. He hum monte alto da Serra do Prado de Val de Vacas, povoado todo de Pinheiros negros,...[2]

En 1795 lo naturalista Antonio José de Cavanilles se referiba con Val de Vacas a la cuenca hidrografica de lo tramo aragonés de lo río de Villafermosa:

El rio Grande, que luego toma el nombre de Villahermosa , y le conserva hasta desaguar en el Milláres, baxa por Val de Vacas en el reyno de Aragon, y dexa á su izquierda á Villahermosa; el Carbo, cuyo origen y curso quedan explicados...[5]

Pascual Madoz nombra un Puerto de val-de-vacas (puerto de Val de Linars) en lo suyo celebre diccionario:

en la deslicuación de las nieves del Monnegro y puerto de Val-de-vacas, cuyas aguas despues de regar algunos huertos en Linares, unen á las del río de este nombre...[6]
En el país se llama este puerto el Alto del Prado, porque casi toda la montaña en la parte que es término de Valdelinares, está cubierta de prados.[6]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Carlos Benjamín Jordán Cólera: De nuevo sobre el topónimo Botorrita. Fontes linguae vasconum: Studia et documenta, ISSN 0046-435X, Año nº 26, Nº 66, 1994, pp. 311-326.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 (pt) João Baptista Lavanha, Lupercio Leonardo de Argensola, Tomás Fermín de Lezaún y Tornos: Itinerario del reino de Aragón por don Juan Bautista Labaña. Establ. tipog. del Hospicio provincial, 1895.
  3. (es) José Luis Peña Monné et al. : Geomorfología de la Provincia de Teruel. Instituto de Estudios Turolenses, 1984. p 85.
  4. (es) José Luis Peña Monné, Luis Alberto Longares Aladrén, Marta Espinalt Brillas: Paisajes naturales de la provincia de Teruel. Guía del medio natural. Instituto de Estudios Turolenses, 2000. ISBN 84-86982-97-9. pp 103-104.
  5. (es) Antonio Josef Cavanilles: Observaciones sobre la historia natural geografia, agricultura y frutos del reino de Valencia. 1795. p 88.
  6. 6,0 6,1 (es) Madoz, Pascual; Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 1848-1850, Establecimiento tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti, Volumen I.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]