Allium sativum

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Iste articlo tracta sobre a planta de l'allo. Ta atros usos d'«allo» se veiga Allo (desambigación).
Allium sativum
Matas d'allos en un huerto.
Denominacions populars
Allo
Estau de conservación

Seguro (IUCN)
Clasificación cientifica
Eukaryota
Plantae
Magnoliophyta
Liliopsida
Asparagales
Amaryllidaceae
Allioideae
Allieae
Allium
Allium sativum
Descripción
Allium sativum
L., 1753

L'allo (d'o latín <ALLIU(M); cientificament Allium sativum (L., 1753)) ye una planta monocotiledonia amarilidacia, en a subfamilia d'as alióidias, de port herbacio, cautivada por o suyo bulbo caracteristico; l'allo propriament dito.

Ye a especie tipo tanto de a subfamilia d'as alióidias como d'o chenero Allium.

Descripción[editar | modificar o codigo]

A mata de l'allo ye una planta perén, estreitament emparentada con a cebolla, o puerro y a cebolleta, con as cuals comparte o chenero Allium a on que l'allo ye a especie tipo.

As fuellas planas y finas, creixen dica fer mas de 30 cm de lonchitut, y son leverament carnosas y con a nervadura paralela a l'eixe central. A planta en produz alto u baixo meya docena, que constituyen a mayor parte d'o volumen d'as partes aerias.

As flors son blancas, y amaneixen en una inflorescencia terminal en alto d'un tallo que ye o mas largo que produz a mata. As venas son radials, y se fincan en a tierra dica mas de 50 cm.

O bulbo ye l'organo mas caracteristico d'a especie, y tamién a parte comestible que s'aprofita d'ella. Se tracta d'un bulbo segmentau, embolicau en una pela decidua blanquinyosa, que se seca dimpués d'a cullita, produciu por una segmentación tardana en a maturación. A os segmentos se les conoix como os «dients de l'allo» u os «dients d'allo». O bulbo, que tiene a consideración d'hortalicia, ye a parte que da nombre a la especie.

Os allos se conservan meses dimpués de cullir-los, sin perder guaires propiedaz gracias a la capacidat de retener l'augua interna que tienen os dients. Dende a Edat Meya se'n conoix as propiedaz contra las infeccions, actualment sabemos que en especial contra las bacterianas, que tiene o teixiu interno d'os dients d'allo, y que se deben a la presencia d'aliina (a responsable indirecta de a ulor de l'allo) y de disulfuro d'alilo.

Cautivo[editar | modificar o codigo]

Se crei que l'allo ye dimanau d'Asia central, pero se tiene prebas que ya se cautivaba en l'Antigo Echipto. Os romanos y os griegos antigos tamién en consumiban con asiduidat, por o que o suyo cautivo probablement s'extendilló por Europa y a cuenca Mediterrania encara en l'Antiguedat.

L'allo se siembra d'entre marzo y abril, as menos vegadas en mayo, con dients anisolaus. Escapa millor si as temperaturas medias en os días cuan s'ha sembrau no pasaban de bels 20 °C, pus una calor excesiva es gosa malmeter en ista fase incial, cuan encara son tiernos. Os dients que se siembre han de tener o grillo ya un poquet escapau, de bels 3 u 4 cm d'altaria, y cal plantar-los con a punta t'alto porque si se fa a la contra l'allo futuro puede tener malformacions.

A cullita se fa en agosto y setiembre, cuan a mata comienza a ixecar-se. Os allos que s'ha sacau cuan a mata yera seca tienen o gusto mas fuerte de toz, y se consideran os piors ta minchar-ne, pero os que millor valen ta simient. A la contra, os que se pilla cuan a mata encara ye un poquet verde son os millors ta consumo.

Imáchens[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]