Río Regallo

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Este articlo ye sobre lo río Regallo. Pa atros significaus se veiga regallo (desambigación).
Regallo
{{{imachen}}}
Administración
Estaus {{{estaus}}}
Territorios Aragón
Cheografía
Longaria  km
Altaria d'o naixedero  m
Naixedero Andorra
Desembocadura Ebro (Chiprana)
Superficie d'a cuenca km²
Cabal meyano m³/s
Mapa

Lo Regallo en Aragón

Lo río Regallo ye un afluent de lo río Ebro por la marguin dreita. Naixe en Andorra un poquet a lo sud de lo lugar y se reculle en l'Ebro en lo lugar de Chiprana.

Cheomorfolochía[editar | modificar o codigo]

Drena un aria mal hierarquizada hidrograficament entre los ríos Martín y Guadalop.

Aproveitamientos[editar | modificar o codigo]

La ribera de lo Regallo tenió una agricultura de regano en lo periodo iberico[1] con los sedetans. La suya ribera huei se riega en Val Muel y Pui Moreno con auguas de lo río Guadalop entibadas en la Estanca d'Alcanyiz. Destaca la producción de presco, que entra en la denominación d'orichen Melocotón de Calanda.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Lo hidronimo regallo ye recurrent en aragonés, y en lo Baixo Aragón representa un toponimo aragonés en una zona castellanizada, d'acuerdo con muitas palabras aragonesas con la mesma terminación encara emplegadas en la redolada (berballo, colgallo, chirigallo).

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) D.G. Passmore, A. C. Stevenson, J.A. Benavente, M.G. Macklin: Respuesta de los sistemas lacustres y fluviales a los cambios medioambientales y a la actividad humana en Alcañiz. Localización: Al-qannis: Boletín del Taller de Arqueología de Alcañiz, Nº 2, 1991 (Eixemplar dedicau a: El área endorreica de Alcañiz (Teruel). Estudio interdisciplinar, p 34.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]


Afluents d'o río Ebro
Marguin izquierda Nela · Xerea · Bayas · Zadoya · Ega · Aragón · Arba · Galligo · Segre
Marguin dreita Oca · Tirón · Nacheriella · Iregua · Leza · Cidacos · Alhama · Queiles · Uecha · Xalón · Uerba · Chiner · Lopín · Aguas · Martín · Regallo · Guadalop · Matarranya