Imperio Austriaco

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Imperio Austriaco
Kaiserthum Österreich
1804 — 1867
Bandera Escudo d'armas
Himno nacional: Gott erhalte Franz den Kaiser
Situación de Austria
Situación de Austria
Imperio Austriaco en 1859
Capital Viena
Idioma oficial
 • Atros idiomas
Alemán y latín
hongaro, Checo, polaco, ucrainés, rumano, croata, eslovaco, serbio, esloveno, rutén y italiano
Relichión catolicismo
Gubierno Monarquía
 • Proclamación de l'Imperio 11 d'agosto de 1804
 • Compromís Austrohongaro 8 de chunio de 1867

L'Imperio Austriaco fue fundau en 1804 en territorios de l'anterior Sacro Imperio Romano Chermanico baixo control d'os Habsburgo y duró dica 1867, cuan por o compromís austrohongaro una reorganización administrativa condució a la formación de l'Imperio Austrohongaro.

O Imperio Austriaco fue creyau l'11 d'agosto de 1804 cuan l'emperador d'o Sacro Imperio Romano Chermanico Francisco II se proclamó emperador d'Austria (convertindo-se en Francisco I d'Austria), como reacción a la coronación de Napoleón como emperador.

Cuasi dende a suya creyación ya sufrió perdugas territorials debant d'o expansionismo francés y os suyos aliaus. En l'anyo 1805 Austria invade o Ducau de Bavera, aliau d'o Primer Imperio Francés y se produce una contraofensiva napoleonica que conduce a la derrota d'Austria, Rusia y Anglaterra o 2 d'aviento de 1805 en a Batalla d'Austerlitz. Por o tractau de Presburgo l'Imperio Austriaco habió de ceder o Tirol a Bavera y as suyas zagueras posesions en Suabia a Baden y Wurtemberg.

En l'anyo 1809 bi ha atra reducción territorial. A victoria francesa en a batalla de Wagram fa que por o tractau de Viena d'octubre de 1089 Austria ceda Salzburgo a lo Reino de Bavera, a part de Polonia anexionada en 1795 a lo Gran Ducau de Varsovia y os territorios poblaus por eslovenos y croatas a lo Primer Imperio Francés, constituindo-se as "Provincias Ilirianas".

En agosto de 1813 l'Imperio Austriaco s'une a la sexta coalición antinapoleonica y entre o 16 y o 19 de 1813 derrotan a Francia en a Batalla de Leipzig. En o Congreso de Viena de 1814-1815 Austria recupera o Tirol y Salzburgo. O Congreso de Viena deixó Alemanya como una asociación d'estaus sobirans (Confederación Chermanica) on Austria teneba posibilidaz d'intervención. A metat de l'Imperio Austriaco feba part d'a Confederación Chermanica, con una muga suroriental que pasaba por o suyo centro (deseparando a los checos d'os eslovacos y a los alemans d'os hongaros).

En 1848 una succesions de revolucions en Alemanya fan que Metternich dimita y o gubierno austriaco accepte a elección d'una asamblea constituyent por sufrachio universal.

A derrota d'Austria debant de Prusia o 3 de chulio en Sadowa fan que se disuelva a Confederación Chermanica y que l'Imperio Austriaco mire un nuevo equilibrio, fendo concesions a los nacionalistas hongaros con a creyación en l'anyo 1867 d'un estau dual, l'Imperio Austrohongaro.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]