Depresión d'Ebro

De Biquipedia
(Reendrezau dende Depresión de l'Ebro)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
A depresión d'Ebro en Zaragoza

A depresión d'Ebro dende o punto de vista estratigrafico ye una cuenca d'antepaís que se fundió cuan se plegoron os monts Pirineus. Dende o punto de vista cheofisico ye una "plataforma". Corresponde en part a lo que se conoix como val d'Ebro

Historia cheolochica[editar | modificar o codigo]

A cuenca d'antepaís se plenó de sedimentos terciarios, procedents d'a erosión d'o Sistema Iberico y, sobre tot, d'os Pirineus. En o centro evaporiticos (chesos) y en as marguins terrichenos (archila, arenas, ruellos de glera). En o Mioceno superior yera plena de tot, y sedimentoron as piedras calsineras pontianas d'as muelas d'o sector central (Sierra d'Alcubierre por eixemplo) y empecipió l'apertura enta a mediterrania. S'orichinó o proto-Ebro, y empecipió a erosión d'os materials terciarios, quedando as piedras calsineras pontianas y cualques almendrons d'o Baixo Aragón como parte alta en as zonas menos erosionadas en os puestos entre dos ríos, (plataformas estructurals y pueyos testigo).

Zonación[editar | modificar o codigo]

Los cambios laterals de facies que bi ha en los sedimentos que plenoron la cuenca (y en las rocas sedimentarias que en resultan), presentan diferencias en la resistencia a la erosión (erosionabilidat), y en resultan diferents modelaus litolochicos. Las diferiencias en estructurals cheolochicas fan que i haiga diferents modelaus estructurals.

La zona marguinal de la depresión d'Ebro gosa estar mas alta que lo centro. La zona marguinal norte de la depresión d'Ebro ye lo semontano pirenenco, y la zona marguinal sud lo semontano iberico, que no ye tan bien definiu.

En las comarcas situadas entre las sierras prepirenencas exteriors y la ribera d'Ebro ye posible distinguir uns cuantos sectors: semontano pirenenco, depresión presemontana y plataformas estructurals.

En lo primer sector bi ha unas sierras modeladas en almendrons oligocenos y miocenos que fan de semontano. En Cinco Villas estas sierras son Penya,[1] Uncastiello, Luesia,[2] Biel y Luna.[3]

En lo segundo sector a erosionabilidat de las archilitas ha feito que se formen fondadas y foyas de dirección E-W: Cinco Villas,[3], A Violada, ecetra. Estas foyas se situan a menor altaria que las sierras semontanesas situadas a lo norte y que las muelas de la depresión d'Ebro situadas a lo sud y creyan en conchunto una depresión de lo sud de lo semontano. Adintro de las foyas de la depresión presemontana bi ha glacis y focos d'endorreísmo.

En lo tercer sector las calsineras fan de livel resistent a la erosión y se forman plataformas estructurals a diferents altarias. Las muelas de la depresión d'Ebro son las plataformas mas altas y se forman en los interfluvios, luent d'Ebro y los suyos afluents, que como toz los cursos fluvials exercen una erosión regresiva. En Cinco Villas destacan la plana Negra y los Monts de Castellón. En Monegros destaca la sierra d'Alcubierre.

Clima[editar | modificar o codigo]

O clima ye mediterranio semiarido continentalizau en o sector mes central (Monegros, Bardenas, ecetra...), pero en os semontanos no ye tan seco.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Paloma Ibarra Benlloch: Marco geográfico y rasgos geomorfológicos de la comarca de Cinco Villas. Publicau en Comarca de Cinco Villas. Colección territorio, nº 25. Gubierno d'Aragón, Departamento de Politica Territorial, Chusticia y Interior, 2017. pp. 27-28.
  2. (es) Eduardo Viñuales Cobos: Red Natural de Aragón. Comunidad de Calatayud nº 33, 2007. p. 14.
  3. 3,0 3,1 (es) Antonio Higueras Arnal (coordinador): Geografía de Aragón Tomo I. Editorial Guara. pp 49-52.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]