Bixa orellana

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Bixa orellana
Denominacions populars
Achiote, urucú, onoto
Clasificación cientifica
Eukaryota
Planta
Magnoliophyta
Magnoliopsida
Malvales
Bixaceae
Bixa
B. orellana
Descripción
Bixa orellana
Linné, 1758
Bixa orellana

Bixa orellana (Linné, 1758) ye un arbolet de a familia de as Bixaceae, propio d'as zonas tropicals d'America. Ye baixet, con fuellas alternas, aovadas y de largos pecíolos, flors royas y ulorosas, y fruito oval y polposo que embolica simients a rienda. Se cría en rechions calients de America. De o suyo fruito, cueto, se fa una bebida merecinal y como refresco.

De a suya simient macerada se fa una sustancia royisca que os indios caribes emplegaban más d'antes ta tintar-se y parramaquiar-se o cuerpo en rituals ta crosidar a plevida. Mesmo fue emplegada como moneda de cambeo como a sal. Hue tamién se gosa emplegar en pintura y en tinturas alimentarias.

En gastronomía en muitos paises de o Caribe como Republica Dominicana, Haití u Venezuela s'emplegar ta tintar a birolla. En a suya composición bi ha fierro, fosforo y calcio, amás de muita vitamina C. Os platos condimentaus con Bixa orellana prenen una tintura sora u narancha y una uloreta dulzona y una miqueta picant.

Platos tipicos que levan esta especia son os pastels en fuella tradicionals en tot o Caribe.

Fitonimia[editar | modificar o codigo]

A suya denominación provién d'una palabra d'orichen etimolochico en a luenga caribe, que significaba "royo".

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]