Rabosa

De Biquipedia
(Reendrezau dende Raboso)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Rabosa roya (Vulpes vulpes).

Rabosa[1] u raboso ye un zoonimo popular que en aragonés gosa designar a las especies de canido chicorronas, d'orellas grans y coda larga y densa que en zoolochía son por lo regular agrupaus en a tribu Vulpini, adentro d'a familia Canidae.

As rabosas son animals oportunistas, de regular carnivoros, pero que tamién pueden minchar productos vechetals ocasionalment, como bayas y atros fruitos. Consumen tamién carcanas, uevos, insectos y muitos vertebraus chicorrons, como ratons, engardaixinas, paixaros y a suyas cobadas. Curiosament y a la contra d'atros canidos, as rabosas no se deixan domesticar.

Zoonimia[editar | modificar o codigo]

En os documentos aragoneses medievals i gosa apareixer derivatos d'o termin «Vulpecula», de tradición més latinizadera, que fa pensar que enantes estes animals hesen puesto conoixer-se como Golpella[2] en o territorio d'Aragón. Esta hipotesi se refirma con cualques toponimos en a provincia de Zaragoza y La Rioja, que responden a formas como «vulpellars», «gulpellars», ecetra.

A parola aragonesa actual, «rabosa», demana de «rabo», y ye un termin que se tornó popular a partir d'a Baixa Edat Meya, en estando relacionato con a coda tan conspicua que tienen estes animals. En o sieglo XV trobamos rabosas/raboses en os peaches de L'Ainsa, Uesca, Monzón y Zaragoza.

Chunto con a forma «rabosa», en buena parte d'o territorio trobamos «raposa». Esta segunda variant se documenta en a val de Tena,[3] en a val d'Echo,[3] en Lecinyena en os Monegros[3] y en Biarche en o norueste d'o Semontano de Balbastro[3] y Lecinyena, estando en cualques d'ixes lugars más sentible la forma masculina «raposo». En o Viello Sobrarbe se da como voz extincta, tamién bi n'ha una variant como reposo (en Boleya). En muitos lugars en as sierras de Teruel a parola «raposa» y «raposo», a tamas d'a distancia con os altros focos d'o norte a on que se i diz, s'emplegan a ormino ta referir-se a estes animals. A desparte d'ixes puestos, a forma «rabosa» ye la cheneral en a resta d'Aragón.

Bi ha dos hipotesis sobre a existencia d'as variants con -p- y con -b-:

  • As formas raposa y raposo serían castellanismos. raposa, raposo son parolas conoixitas dende a Baixa Edat Meya en castellano, en un tiempo en o que en aragonés s'escribiba rabosa, raboso. Coromines considera que estas parolas antigas con -p- en castellano representan una alteración a causa d'o influxo de rapiega, (como dicen a esta especie en asturiano), y atras parolas d'a familia rapiña, por os instintos depredadors y oportunistas d'a rabosa.
  • As formas raposa y raposo serían variants conservadera con as consonants oclusivas xordas intervocalicas y farían referencia a la forma de napo d'a coda (RAPUM ye una variant de NAPUM en latín). Estas formas serían unas formas anteriors a rabosa y raboso.[2] Seguntes Juan A. Frago a presencia d'as voces raposa y raposo en a provincia de Teruel se deben a que se castellanizoron pronto, enantes de producir-se a sonorización en a mes gran part d'o territorio navarro-aragonés.[2]

Queda ubierta a interpretación sobre si son castellanismos adhibitos a la parla local u si representan un caso de conservación d'a xorda intervocalica -P- como en capuzar u capín, pero a forma rabosa ye a que tien tradición escrita y aria més gran.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (an) Silbia Garcés Lardiés,Francho Rodés Orquín:Un borguil de parolas.Bocabulario dialeutal escolar, Gubierno d'Aragón, 2006, ISBN 84-689-7358-0, p.44
  2. 2,0 2,1 2,2 Juan A.Frago "Toponimia navarroaragonesa del. Ebro (VI): Fauna". AFA XXXIX [1]
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 (an) VIDALLER TRICAS, Rafael; O Libro d'as Matas y os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Bal de Onsera. Zaragoza, 2004. ISBN 978-84-89862-35-7

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Enlaces externos[editar | modificar o codigo]