Valencia hispanica

De Biquipedia
(Reendrezau dende Zamaruco)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Zamaruco

Zamarucos
Estato de conservación

En periglo
Dominio: Eukaryota
Reino: Animalia
Filo: Chordata
Clase: Actinopterygii
Orden: Cyprinodontiformes
Familia: Valenciidae
Chenero: Valencia
Especie: Valencia hispanica
Valencia hispanica
Valenciennes, 1826

{{Taxobox_image | image =

O zamaruco (Valencia hispanica) ye un peix que vive en os almarchals litorals de l'este d'a Peninsula Iberica, estando un endemismo iberico.

Morfolochía[editar | modificar o codigo]

Cuasi no plega a os 8 cm de largura. Tien unos dients mandibulars con nomás un cabo disposatos en bellas ringleras y una color entre marrón claro y amariello. Os masclos tienen os filos d'as aletas de color narancha.

Habitat[editar | modificar o codigo]

Se troba en almarchals litorals y manantials con augua limpia.

Constumbres[editar | modificar o codigo]

Va en cardúmens y s'alimenta d'insectos y as suyas larvas.

Estato de conservación[editar | modificar o codigo]

Ha estato en serio periglo de desaparición, pero agora se ye recuperando. Por un tiempo se deciba que yera redueito a 3 enclaus, uno d'ellos l'Almarchal de Peniscola, que yera desapareixendo por una feroz especulación urbanistica. En atras arias d'a suya distribución ixa especulación lo heba feito desapareixer por a desecación d'os almarchals litorals, contribuindo en menor medida a contaminación y a captura por os coleccionistas u aficionatos a los acuarios.

Zoonimia[editar | modificar o codigo]

En aragonés a palabra zamaruco se fa servir como faltata y tamién pa dicir "cullarón" u "peix parexito a lo cullarón", y de feito un parient introduciu d'o zamaruco, a Gambusia se diz asinas en a provincia de Uesca. D'a Gambusia, d'o fartet, d'o fundulo y d'atros peixes pareixitos en anglés se'n diz killies y se troban amplament distribuitos por rechions tropicals y subtropicals, en especial en America.

En catalán samaruc se diz en o Delta de l'Ebro y Castellón, arias d'influencia aragonesa, por lo que puet estar un aragonesismo no reconoixito como tal. De feito Peniscola estió en poder de caballers aragoneses y ye on huei ye a mayor población mundial de zamarucos.