Sufixo -endo

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Lo sufixo -endo ye un sufixo derivau de lo participio de futuro pasivo latín de las conchugacions segunda y tercera[1] y que se fa servir en aragonés pa creyar adchectivos y substantivos que en la suya mes gran part son cultismos y semicultismos.

La variant -iendo corresponde a los verbos de la tercera conchugación que terminan en -io y a verbos de la quarta conchugación.

Los substantivos con este sufixo en realidat presentan la forma -enda, que se remonta a lo plural neutro de lo participio.

Eixemplos[editar | modificar o codigo]

Comparanza con atras luengas romances[editar | modificar o codigo]

En atras luengas romances tamién se troba terminacions u sufixos cognatos. En catalán se presenta como -ena: berena, ofrena por la evolución de lo grupo -ND- ta -n-, evolución que estió común en aragonés preliterario, pero que huei se troba en palabras aisladas sobre tot en la zona oriental u en la mes gran part de los casos en benasqués, a on que se documenta ixena y brena por estar palabras patrimonials y dihendes por estar castellanismo.

  • Lo castellano hacienda tiene lo mesmo orichen que l'aragonés facienda y lo catalán faena / feina, habendo preso diferents significaus en las respectivas luengas. Lo castellano hacienda ha estau amprau en catalán como hisenda y en aragonés como hicienda.
  • Lo catalán occidental faena ha estau amprau en castellano tal y quiento y en aragonés como faina u fayena.
  • Lo italianismo fachenda tiene en lo suyo orichen lo sufixo -enda.
  • Lo latinismo francés agenda tamién lo presenta.[1]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. 1,0 1,1 (es) David A. Pharies: Diccionario Etimológico de Los Sufijos Españoles: Y de Otros Elementos Finales. Volumen 25 de Biblioteca románica hispánica. Editorial Gredos, S.A., 2002. p 207-208.
  2. (an) Fuero Cheneral de Navarra
  3. 3,0 3,1 3,2 (an) Vidal Mayor
  4. (an) Vidas Semblants.
  5. (an) Cronica de los Conquiridors.
  6. (es) Chabier Tomás Arias: El aragonés del Biello Sobrarbe. Instituto de Estudios Altoaragoneses. (1999). p 246.
  7. (es) Artur Quintana i Font: El Aragonés nuclear de Nerín y Sercué (Valle de Vio), Ed. Gara d'Edizions + Institución Fernando el Católico + Deputación provincial de Zaragoza; Zaragoza 2007. ISBN 978-84-8094-060-3 p 49.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]