Joaquín Costa

De Biquipedia
Ir ta: navego, busca
Joaquín Costa Martínez
Joaquín Costa, de Victoriano Salasanz
Joaquín Costa, de Victoriano Salasanz
Información personal
Calendata de naixencia: 14 de setiembre de 1846
Puesto de naixencia: Bandera d'Aragón Monzón
Calendata de muerte: 8 de febrero de 1911
Puesto de muerte: Bandera d'Aragón Graus
Ocupación: Politico, churista, economista y historiador

Joaquín Costa Martínez (Monzón, Cinca Meya, 14 de setiembre de 1846 - Graus, Ribagorza, 8 de febrero de 1911), politico, churista, economista y historiador aragonés.

L'anyo 1903 fue esleito deputato en o Congreso d'os Deputatos de Madrid, cargo que albandonó en 1905.

Biografía[editar | editar código]

Joaquín Costa Martínez naixió de Monzón, encara que a os seis anyos d'edat se treslladó con a suya familia a Graus por lo que tamién se le conoixe como O Lión de Graus. En a ciutat de Uesca cursó o bachillerato, obtenendo o títol de mayestro y d'agrimensor. Tamién estudeó arquitectura pero sin rematar a carrera. Obtenió una pensión d'o gubierno espanyol por asistir a la Exposición Internacional de París de 1867. En Madrid se licenció y doctoró en Dreito y en Filosofia y Letras. Escribe La vida del Derecho (1876) y ye profesor auxiliar en a Universidat Central, cargo que refusa en protesta por a política educativa d'a Restauración chunto a Francisco Giner de los Ríos y atros miembros d'a Institución Libre d'Amostranza. A ista institución laica d'amostranza, inspirata en a filosofía d'o Krausismo, se troba ligato alavez dirichindo o suyo Boletín (18801883), fendo clases y participando eficazment en o Congreso Pedagóchico Nacional de 1882.

Exerce como letrato en Cuenca y dimpués en Huesca (18771879); en ista zaguera estata en a suya provincia natal redacta Cuestiones celtíberas: religiones, Organización política, civil y religiosa de los celtíberos y Derecho consuetudinario del Alto Aragón.

Unatra vegada en Madrid como pasant, colabora en a Revista de España, en a Revista General de Legislación y Jurisprudencia y en a Reyal Academia de Churisprudencia y Lechislación, a on que presenta os suyos Estudios jurídicos y políticos y a suya Teoría del hecho jurídico individual y social. Más entabán, en 1887, será profesor y ferá un Plan de una Historia del Derecho espanyol en la antigüedad. Fa parti d'o Congreso de Churisconsultos Aragoneses, en Zaragoza.

Os suyos humildes oríchens le endrezan a la politica; estudeya más que más as radices populars d'o dreito consuetudinario espanyol (Introducción a un tratado de política textualmente de los refraneros, romanceros y gestas de la Península, 1881) y o mundo rural fendo parti d'os Congresos d'Agricultors y Ganaderos (18801881). Fa parti también en numerosos mítins y conferencias africanistas y abolicionistas, planteyando a suya anvista de El comercio espanyol y la cuestión de África (1882). Diriche, a mas, o Congreso Espanyol de Cheografía Colonial y Mercantil (1883), cofunda a Sociedat de Africanistas y Colonistas que diriche as expedicions a l'Africa occidental y equatorial y fa parti d'a Revista de Geografía Colonial (18851887).

Por ixas envueltas accede a o cuerpo de notarios (Granada, Chaén) y aboga a escape por a reorganización d'o Notariato, d'o Rechistro d'a Propiedat y de l'Administración de Chusticia (1890). Dentra igualment en o Cuerpo Superior d'Advogatos d'o Estado.

Manimenos, una progresiva malautía d'atrofia muscular le fa instalar-se en o suyo quiesto y familiar Graus (Uesca), dende a on a tamas de tot organiza a la Liga de Contribuyents de Ribagorza que deriva en movimiento político de inclinacions socials. Asinas apareixen quantas campanyas por tot l'Alto Aragón (dende 1892), con a fin de potenciar a producción agraria gracias a o regano y por meyo d'obras hidraulicas que ha de fer o Estato, en opinión de Costa.

Joaquín Costa, Grupo escolar Gascón y Marín, Zaragoza

Dimpués d'a suya tornada, a la fin (1893), a una plaza de notario en Madrid, tien agora una anvista muito mas politica y scientifico-social, parando a suya magna obra Colectivismo agrario (1898), en que fa una dura cretica d'a destrucción por as desamortizacions y atras practicas d'ancestrals sistemas de propiedat comunal, que describe muit decumentadament, y galvaniza a la opinión publica a radiz d'o Desastre de 1898, en que Espanya pierde as suyas zagueras colonias debito a la guerra con Estatos Unitos: Cuba, Puerto Rico y as islas Filipinas.

En o segundo tomo d'o Colectivismo Agrario en España (1898) presenta Costa lo que viene a estar una ampla historia economica d'os sistemas de propiedat y as suyas diversas modalidatz (dende os cotos a las facerías y tierras comunals), as formas de expleitación, etc., tornando dos siglos antis d'a nuestra era; tamién, con notable agudeza, tracta d'o control sobre l'augua y as suyas diferents formas de propiedat, d'as cofadrías pesqueras, etc.

Con os suyos mensaches a las Cambras Agrarias aragonesas consigue a creyación d'una Asambleya Nacional de Productors que s'alía con as Cámbras de Comercio que lidera Basilio Paraíso y a Liga Agraria formata por as clases propietarias castellanas dirichitas por Santiago Alba ta formar a Unión Nacional, nuevo partido político popular y muit cretico con o sistema d'a Restauración canovista. Ista propuesta resulta masiau heterochenia y resta por un inte muitos melitants a o republicanismo y encara que no se convierte en partito político. Con tot y con ixo, Costa acata a Unión Nacional, integra as suyas fuerzas, acepta un cargo en o Directorio y redacta o mensache de queixa y protesta a o Congreso d'os Deputatos que se publicó en a prensa l'1 d'abril. Pero no funcionó o intento de fuerza de sacar manifestacions a la carrera: se viedó la de Madrid, y se autosuspendioron a resta. Reunitos en a casa de Costa, en Madrid, Paraíso refirma accions directas espectaculars como una vaga de contribuyents, mientres Costa creye improbable un alto seguimiento d'ixa mida y más seguro y fundo o treballo d'un partito político, educador d'o pueblo. Bi ha diversas opinions sobre a estratechia a realizar entre Costa y Paraíso y a la fin Costa planteya (septiembre de 1900) a suya deseparación d'o Directorio d'a Unión Nacional. Os gremios madrilenyos se aleixan también de Paraíso, si bien a Unión encara celebra un mítin en Barcelona en abril de 1901. Paraíso y Alba s'aseguran os suyos escanyos de deputatos liberals mientres Costa, que suenia encara con un partito d'intelectuals, chira enta a Unión Republicana. A Unión Nacional se desintegró por a tensión entre os intreses populars y os corporativos. Costa percibió que o poder, tal como yera confegurato, no fería nunca reformas recheneracionistas. En iste afer Costa se troba solenco de tot.

Afectato profundament por o fracaso d'a Unión Nacional, continó, atribuyendo responsabilidatz por a situación espanyola a la propia monarquía en Quiénes deben gobernar después de la catástrofe, Reconstitución y europeización de España y, mas que mas, a espectacular enqüesta realizata dende l'Ateneu de Madrid con a colaboración de muitas grans feguras d'a cultura y a sociedat espanyolas (de Miguel de Unamuno a Emilia Pardo Bazán) ta redactar un d'os suyos títols clasicos: Oligarquía y Caciquismo como la forma actual de gobierno en España: urgencia y modo de cambiarla (1901),[1] a on que denuncia a corrupción d'o sistema político canovista d'a Restauración que supondrá a marchinación de Costa d'os centros politicos d'o sistema.

Obras editatas de Joaquín Costa[editar | editar código]

  • La tierra y la cuestión social (texto completo).
  • La vida del derecho: ensayo sobre el derecho consuetudinario, Analecta editorial, Pamplona, 2003.
  • Reforma de la fe pública, Analecta editorial, Pamplona, 2003.
  • Reorganización del notariado, del registro de la propiedad y de la administración de justicia, Analecta editorial, Pamplona, 2003.
  • Política hidraúlica, Analecta editorial, Pamplona, 2005.
  • Derecho consuetudinario y economía popular de España. Zaragoza: Editorial Guara, 1981.
  • La libertad civil y el Congreso de Jurisconsultos Aragoneses. Zaragoza: Editorial Guara, 1981.
  • La vida del derecho : ensayo sobre el derecho consuetudinario. Zaragoza: Editorial Guara, 1982.
  • Teoría del hecho jurídico individual y social. Zaragoza: Editorial Guara, 1984.
  • Reforma de la fe publica. Zaragoza: Editorial Guara, 1984.
  • Maestro, escuela y patria : (notas pedagógicas). Madrid: Biblioteca Costa, 1916.
  • Oligarquía y caciquismo como la forma actual de gobierno en España : Urgencia y modo de cambiarla. Madrid: Establecimiento Tipográfico de Fortanet, 1901.
  • Tutela de pueblos en la Historia. Madrid: Biblioteca Costa, [s. a.].
  • Historia, política social: patria. Madrid: Aguilar, 1961.
  • Oligarquía y caciquismo. Colectivismo agrario y otros escritos. Madrid: Alianza, 1967.
  • La fórmula de la agricultura espanyola. Madrid: Biblioteca Joaquín Costa, 1912.
  • La tierra y la cuestión social. Madrid: Biblioteca Costa, 1912.
  • Colectivismo agrario en España. Zaragoza: Editorial Guara, 1983.
  • Política hidráulica (misión social de los riegos en España). Madrid: Biblioteca J. Costa, 1911.
  • Reorganización del notariado, del Registro de la Propiedad y de la Administración de Justicia. Madrid: Biblioteca Joaquín Costa, 1917.

Bibliografía sobre Joaquín Costa[editar | editar código]

  • Joaquín Costa y Graus.
  • E. FERNÁNDEZ CLEMENTE: El pensamiento y la obra de Joaquín Costa.
  • M. FERNÁNDEZ ALMAGRO, El caso Joaquín Costa, en En torno al 98, Política y literatura, Madrit 1948.
  • M. GAMBÓN PLANA, Biografía y bibliografía de D. Joaquín Costa, Uesca 1911.
  • M. CIGES APARICIO, Joaquín Costa, Madrit.
  • L. LEGAZ LACAMBRA, El pensamiento social de Joaquín Costa, en Estudios de Historia social de España, Madrit 1949.
  • C. MARTÍN RETORTILLO, Joaquín Costa propulsor de la reconstrucción nacional, Barcelona 1961.
  • E. TIERNO GALVÁN, Costa y el regeneracionismo, Barcelona 1961.
  • Ramiro GRAU MORANCHO: Joaquín Costa y el idioma aragonés, 3ª. edición. Editorial JALÓN, Zaragoza, 1980. ISBN 84-300-2457-3.

Vinclos externos[editar | editar código]

Referencias[editar | editar código]