Wakhi

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Wakhi
وخی
Hombre wakhi
Población total
100.000
Rechions con comunidaz importants
Afganistán
Tachiquistán
Pakistán
China
Idiomas
Wakhi
Relichión
Islam

Os wakhi (en urdú وخی; en ruso Ваханцы; en chinés 瓦汗 u 瓦罕) son un grupo etnico que habita en Kuhistoni Badakhshon (Tachiquistán), o districto Wakhan (Afganistán), as rechions de Chitral, Gilgit y Gunza (sector de Gilgit-Baltistán, en a part de Caixmir administrata por Pakistán), y o districto tachico d'a republica autonoma de Xinjiang Uigur en China. Se calcula que pueden estar bels 20.000 individuos en total, uns 7000 en Tachiquistán y Afganistán, 3000 en Pakistán y atros 3000 en China. Charran una luenga iranica d'o grupo sudeste y son musulmans chiitas ismailís.

Luenga[editar | modificar o codigo]

No gosan escribir en a suya luenga, y fan servir de luenga escrita o tachico en Tachiquistán, o dari en Afganistán, l'uigur en China y l'urdú y caixmiri en Pakistán. Ni o gubierno chinés ni o gubierno sovietico los reconoixeban como un pueblo diferent d'os tachicos. En a decada de 1930 i habió una prebatina de fer d'o wakhi una luenga escrita en alfabeto latino, pero en 1938 o prochecto fue abandonato. A fins de 1980 se proposó o prochecto de creyar una luenga escrita fendo servir l'alfabeto cirilico.

Habitat[editar | modificar o codigo]

Os wakhi viven en chicoz poblatos de 10-50 familias estensas. Os poblatos se construyen en vals u en as costeras d'os monts. A vivienda tipica d'un piso no tien que una cambra. A sola localidat encara gran ye Khandud, centro administrativo de Wakhan.

Modo de vida tradicional[editar | modificar o codigo]

A principal ocupación ye o cautivo de cerials y leguminosas en faixas, chunto con a cría d'ovellas, crabas, yaks y vacumen. A dieta d'os wakhi ye preferentment vechetariana con productos lactios. A carne se reserva pa ocasions especials. Os wakhi consumen un negro con sal y leit.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]