Cerial

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Articlo d'os 1000
Simients de trigo.

Os cerials (d'a diosa romana d'o gran; Ceres) son graminias, cautivatos por as suyas simients (u grans) comestibles. Se cultivan arredol d'o mundo, mas que cualsiquier atro vechetal, y constituyen a base alimentaria tradicional de muitas culturas (roz en Orient, trigo en Europa y Orient Meyo, panizo en America...). En bellas nacions en desarrollo, constituyen practicament a totalidat d'a dieta habitual.

Campo de roz

Son muit ricos en hidratos de carbonio (se dicir, en enerchía), pero mancan de proteinas u lipidos.

Una vegata molitos, se'n obtiene farina (de trigo, de panizo, ...) a partir d'a cual s'obtiene o pan y atros alimentos.

Bels cerials son:

Usos[editar | modificar o codigo]

Alimentación humana[editar | modificar o codigo]

Los cereales mas utilizaus en l'alimentación humana son lo trigo, lo arroz y lo panizo. L'hordio s'utiliza prencipalment en a fabricación d'a biera pa fer la malta, encara que tamién puede utilizar-se en bebidas refrescants naturals.

Los cereales con gluten s'emplegan prencipalment pa elaborar pans, tortas y pastas. Lo gluten ye muito apreciau per las suyas cualidaz viscoelasticas, que aportan elasticidat a la masa de farina, lo que permite que de conchunta con a fermentación lo pan obtienga volumen, asinas como la consistencia elastica y esponchosa d'os pans y masas horneadas.

Estas caracteristicas fisicas d'o gluten facilitan la producción de muitos alimentos procesaus, birolla rapida y aditivos alimentarios, que lo suyo consumo s'ha incrementau espectacularment a causa d'o proceso d'industrialización global y a la occidentalización d'a dieta.[1]

Uso industrial[editar | modificar o codigo]

En a industria alimentaria lo gluten d'os cereales s'utiliza como aditivo pa dar viscosidat, espesor u volumen a una gran cantidat de productos alimenticios, lo que provoca que exista presencia de proteínas toxicas pa una parte d'a población en os productos menos sospitosos de levar-lo. Lo suyo consumo s'ha incrementau espectacularment a causa d'o proceso d'industrialización global y a la occidentalización d'a dieta.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]