Penya Palomera

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Penya Palomera
Peña Palomera

Envista de Penya Palomera.
Situación
Situación Torremocha de Xiloca, Teruel, Aragón
Latitut 40º 35,53' 50
Lonchitut 1º 12,13' 24 W
Vértiz cheodesico Error d'expresión: operador / no asperau/0.pdf
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sierra Sierra Palomera
Macizo
Altaria 1.533 m
Primera puyada
Ruta mas fácil
Mapa

La penya Palomera ye la cima mes alta de sierra Palomera con 1.533 m. Ye una penya calsinera muit visible dende la fuesa de Xiloca.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Lo "Fuero de Molina" de 1154 estableixe como mugas de lo termin d'esta ciudat castellana uns cuantos puntos vistables de l'actual provincia de Teruel como Penya Palomera:

A Tagoenz, a Santa María de Almalaf, a Bestradiel, a Ga­liel, a Sisemón, a Xarava, a Cemballa, a Cubel, a la laguna de Allucant, al Poyo de Mío Cid, a Penna Palomera, al Puerto de Escoriola, a Casadón, a Ademuz, a Cabriel, a la laguna de Bernaldet, a Huelamo, a los Casares de García Ramírez, a los Almallones

En 1174 lo rei Alifonso II lo Casto donó Alfambra a lo conte Rodrigo y fizo mención de penya Palomera:

Placuit mihi bono animo et spontanea voluntate et pro remedio anime mee et parentum meorum, quod dono vobis Alhambra, cum istis terminis, scilicet, de ipsa Pena Palomera usque in illa serra de Scurriola, cum illo vilaro de Chamaies cum suis terminis, sicut ferit ad Alhambra.

Tamién se fa mención d'esta penya u de la sierra en "La soterrada viva d'Alfambra", versión aragonesa d'una leyenda europea que tiene como trasfondo la reconquiesta de cualques lugars de Teruel:

El conte, con buena cadena al cuello, tocando la bocina tan fuert que se huya del castiello de Alfanbra. He como yva a piet, yva poco a poco, he tocava el cuerno a grant priesa. Los del conte, que stavan en celada, sallieron bien armados, he con grant virtut fieren a los moros. Algunos se fueron a piedes de rozin; enpero los otros todos murieron. Al rey e a la reyna lanzaronlos en la foguera que sta en Palomera, en hun cerro clamado (en blanco). Quando a nuestro senyor Dios place concuerdanse los fechos. / No sabian res desto aquellos que stavan en Buenya. Los dos hermanos sobredichos, Martin Martinez et Garci Martinez, los quales avian sallido de aquel lugar clamado Marziella, del regno de Navarra, vinieron con muncha gent sobre hun lugar clamado Argent. Los moros avian sopido la nueva de su rey; he como fuesen en la Palomera por ayudar a su rey, et eran un troz fuera del lugar, los xristianos entraron por otro cabo, que no fueron recordados. Las voces fueron a los que avian sallido; quisieron tornar et no pudieron entrar, que los xristianos avian preso el lugar.

En un texto escrito en 1411 en aragonés terolano se fa mención d'esta penya:

& la dita yegua se hauía apartado vn valejo ayuso & que cerqua la Penya Palomera que se hauía esclatado o spenyado.[1]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. (es) Javier Terrado Pablo: La lengua de Teruel a fines de la Edat Media. Instituto de Estudios Turolenses, 1991. p 407.