Luengas retorromanicas

De Biquipedia
(Reendrezau dende Luengas reto-romances)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Luengas retorromanicas
Atras
denominacions:
Luengas reticas, retorromanz
Distribución
cheografica:
Suiza
Italia
Etnia:
Clasificación lingüistica
Clasificación: Indoeuropeas
Protoluenga: Latín
Subdivisions:
  • 1) Rumanche
  • 2) Ladino
  • 3) Friulán
  • ISO 639-1: [1]
    ISO 639-2: [2]
    ISO 639-3: [3]
    ISO 639-4: [4]
    ISO 639-5: roa
    Linguasphere: '
    Glottolog: [5]
    Mapa de situación

    Aria actual y historica d'o reto-romanico

    As luengas retorromanicas[1] u reticas[1] son un grupo de luengas romances que derivan d'una luenga comuna que amaneixió en l'aria alpina a lo sud de lo Danubio y que rebló debant de la expansión de las luengas chermanicas, que en la suya zona evolucionoron ta l'alto alemán, y tamién en menor mesura debant de la expansión de bellos idiomas de lo grupo italiano.

    D'alcuerdo con Heinrich Lausberg se remonta a lo mesmo latín galico que se parlaba en Galia y norte d'Italia y lo vei mes arcaizant que l'arpitán. A deseparación d'o retorromanico respecto a l'arpitán se produció por a invasión en forma de falca d'os alamans, seguita por una chermanización. As ciudaz italianas d'o norte aduyoron a estendillar bels dialectos noritalicos que desplazoron a lo retorromanico en os semontans alpins. A colonización bayoaria u bavara de l'Alto Tirol contribuyó a arrinconar mes a lo retorromanico. Huei ye trestallato en tres idiomas pareixitos que permiten deducir un común orichen, os dos zaguers son deseparatos por a falca chermana d'o Tirol.

    Variedaz[editar | modificar o codigo]

    Comprende diferents seccions:

    A o largo d'os sieglos l'abance d'as parlas alemanas y italianas n'ha reduciu muito o territorio, que probablement heba estau contino. Actualment bi ha tres bloques de dialectos retorromanicos, estendillaus por tres arias deseparadas as unas d'as atras. A tamas d'iste isolamiento cheografico y as diferencias destacables que bi ha entre as diferents variedaz, que dificultan a comunicación entre os suyos parlants, se considera que o retorromanico constituye una sola luenga. Socialment bi ha consciencia de chirmandat entre os diferents pueblos de parla retorromanica. En total, o numero de parlants de retorromanico se sitúa entre as 400.000 y as 750.000 personas.

    Referencias[editar | modificar o codigo]

    Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]