Islandeses

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Islandeses
Íslendingar
Mullers islandesas
Población total
388.900
Rechions con comunidaz importants
Islandia 371.580
Canadá 101.795
Estaus Unius 42.716
Dinamarca 9.308
Noruega 8.274
Aragón 1[1]
Idiomas
Islandés
Relichión
Luteranismo, odinismo
Pueblos relacionaus
Feroeses, shetlandeses, noruegos, daneses, suecos, maneses, irlandeses, escoceses de las Highlands y las islas
Mapa

Los islandeses[2] (en islandés íslendingar) son los habitants nativos d'Islandia. Charran una luenga chermanica septentrional propia, lo islandés. Estioron lo zaguer pueblo norrén en cristianizar-se, estando actualment luteranos.

Relichión[editar | modificar o codigo]

En la Islandia medieval estió present lo cristianismo celta antigo de los gaels y la relichión politeísta escandinava de los colons noruegos. Con lo tiempo fue predominando lo cristianismo catolico. L'aislamiento y una duración mes gran de lo paganismo permitioron que la literatura islandesa reflectase temas y elementos pagans.

En lo sieglo XVI los daneses lis imposoron lo luteranismo.[3]

Actualment una minoría ha preso la relichión neopagana de l'odinismo, con elementos presos de l'antiga relichión politeísta escandinava, y reconoixida por lo estato.

Luenga[editar | modificar o codigo]

Ta más detalles, veyer l'articlo idioma islandésveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].

Lo islandés ye clasificau como una luenga de grupo occidental adintro de las luengas chermanicas septentrionals. D'entre las luengas mes cercanas, i son lo feroés y lo neonoruego (u noruego nynorsk).

Ye una luenga flexiva. Los neolochismos se creyan traducindo radices foranas por radices islandesas. Fa servir l'alfabeto latino con dos letras antigas no guaire comuns, la letra þ y la letra ð

Lo islandés escrito ha cambiau relativament poco dende lo sieglo XIII. Ixa ye la razón por la cual los parlants d'islandés moderno pueden encara leyer, alto u baixo, las sagas islandesas y los eddas en la suya versión orichinal, tarcual fuoron escritas fa ya uns ueitocientos anyos. Esta forma de la luenga se diz islandés antigo, pero ye lo mesmo que parlar de norrén antigo, vocable que abraca las variedaz de la luenga escandinava comuna de los tiempos vikingos.

Referencias[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]