Notonectidae

De Biquipedia
(Reendrezau dende Cuca de remo)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Notonectidae
Notonecta ye o chenero tipo d'os notonectidos.
Denominacions populars
Cucas de remo
Clasificación cientifica
Eukaryota
Animalia
Arthropoda
Insecta
Hemiptera
Heteroptera
Notonectidae
Descripción
Notonectidae
LATREILLE, 1802

Os notonectidos (pronunciau /notone'tidos/~/notoned'tidos/; cientificament Notonectidae -en latín-), conoixius popularment como cucas de remo, son una familia d'insectos hemipteros heteropteros, depredadors d'atros invertebraus, con costumbres acuaticos y caracterizaus por a suya forma de nadar por debaixo d'a superficie de l'augua, de tripa t'alto y no fendo servir si que as dos patas zagueras ta propulsar-se.

Descripción[editar | modificar o codigo]

Todas as especies de notonectidos descritas tienen color marrón u verde cuan son secas, con bella marca u parte d'o cuerpo mas amarellisca u narancha en bels casos. Submerchidas en l'augua, que ye a forma mas frecuent ta veyer-las, as cucas de remo puet pareixer que tiengan brilluras como de plata, especialment en a cara ventral de l'abdomen que ye a que exposan t'alto cuan nadan, que son consecuencia de l'aire atmosferico atrapau contra o cuerpo y que emplegan ta respirar.

O cuerpo ye muit aerodinamico, con a cabeza, o tórax y l'abdomen d'aspecto compacto por a cara dorsal. As alas se plegan contra l'abdomen de forma compacta. Pueden volar, y o fan ta desplazar-se d'entre badinas.

Son animals plans por a cara ventral, encara que ye ixa la cara que gosan exposar a la vista cuan nadan, pus o fan sobre a espalda. En a tripa se'n destaca as dos patas zagueras, remeras, que les sirven ta propulsar-se y son prou mas largas y robustas que os dos pars primers. As cuatro patas primeras les sirven ta caminar por tierra (cuan surten de l'augua y caminan, arrociegan as patas zagueras, inservibles en o medio terrestre), ta amarrar-se debaixo de l'augua u ta capturar y subchectar as suyas presas.

Cuan os notonectidos caminan en tierra arrociegan as patas zagueras, inútils difuera de l'augua.

Tienen pelos hidrofobicos por tot o cuerpo, pero especialment en l'abdomen, a on que retienen una gran bambolla d'aire apegada contra o cuerpo y en comunicación con o estigma u espiraclo principal de o sistema traquial, por a on que respiran, que se troba en o extrimo ventro-caudal de l'abdomen. Tipicament, cuan puyan ta la superficie ta recambear l'aire, se refirman contra la cara inferior de a lama superficial con o mesmo extremo caudal de l'abdomen (tot metendo en comunicación o sistema traquial con l'atmosfera) y con o segundo par de patas, de forma que asemellan un tripode cabeza t'abaixo. En meter-se en comunicación, l'hidrofobismo d'os pelos de l'animal causa un efecto semi-micelar en o telo superficial de l'augua, gracias a la tensión superficial en a interfase, de forma que o estigma caudal queda en comunicación con l'atmosfera de forma seca y segura, tot desalpartando-se l'augua de forma automatica y privando que pueda penetrar y obturar os canyos d'o sistema traquial de l'insecto.

No tienen garra sistema de control de a densidat corporal que les sirva ta aguantar-se a cualque profundidat de forma voluntaria, por o que cuan nadan submerchius han de bater as patas zagueras de forma constant u agarrar-se contra la vechetación u o substracto, pus cuan deixan de fer-lo tornan a puyar ta la superficie inmediatament.

Alimentación[editar | modificar o codigo]

As cucas de remo son depredadors voraces y pueden estar canívals. En a imáchen, un imago (adulto) de Notonecta spp. devora una nimfa.

As cucas de remo son animals depredadors d'atros invertebraus, especialment insectos que naden u que haigan puesto cayer sobre a superficie de l'augua. Detectan as mimbracions en a superficie de l'augua cuan son refirmaus, respirando, en a cara inferior d'o telo superficial.

Como os suyos parients os teixidors, as cucas de remo s'abalanzan sobre as presas cuan sienten as mimbracions en a superficie. Comparten l'hábitat muit a sobén con os teixidors, de forma que compiten por l'alimento, anque por poder cazar submerchidas as cucas de remo tienen acceso a atras presas que os teixidors no pueden encalzar.

Como toz os hemipteros, os notonectidos no tienen piezas bucals capables ta rosigar u masticar l'alimento, sino que por cuentas d'ixo tienen un aparello bucal modificau, conoixiu como estilet, que les sirve ta perforar o exosqueleto d'as presas y chuflar-les saliva y enzimas liticas en l'interior que les licuan os organs internos. Dimpués, se limitan a zurrupar o liquido resultant y albandonan a carcana vueda en rematar.

Ista peculiar forma d'alimentación, en os insectos depredadors, tiene un inconvenient: cal inmovilizar y subchectar a la presa bels minutos dica que as enzimas fan efecto y muere y se le disuelve l'interior, y en consecuencia puede consumir-se. Ixo significa que os insectos que s'alimentan asinas son muit vulnerables a que les saquen a presa antes de consumir-la, por o que, cuan cazan, se miran ta retirar ta bel endreto discreto y amagau a on que puedan disfrutar de a lifara o mas luent posible d'os suyos concheneres.

Fizada[editar | modificar o codigo]

O estilet sirve ta fizar cuan l'animal se siente menazau.

As cucas de remo fizan. A la contra de como os teixidors y atros hemipteros, que se miran ta fuir siempre que pueden y gosan albandonar l'augua y fuir por tierra cuan se sienten menazaus, os notonectidos s'amagan en o fondo y si se sienten amenazaus u sienten o suyo espacio vital periglosament invadiu, eventualment pueden atacar.

A fizada no se realiza con garra fizón, sino con o estilet bucal, y instantaniament inchectan una cantidat reducida d'a suya saliva y suco gastrico en a piel de l'intruso, o que, en os sers humans lo menos, produce un efecto muit desagradable, con una sensación de dolor aguda instantania, como una punchada d'agulla hipodermica, que se desvaneix a escape y deixa una tremoleta, como sensación de forniguetas, que dura bels minutos. Se tracta d'una fizada purament defensiva, disuasoria, y l'insecto se retira a l'inte d'haber atacau.

Anque a sensación de a fizada a l'inte puet estar encara mas intensa que a de belatros insectos fizadors, como por eixemplo as graspias, as substancias inchectadas gosan difundir en o torrent sanguinio, disolvendo-se, y os danyos tisulars remanents son muito menors y cuasi imperceptibles pasau sisquiera bel par d'horas: no amaneix ni granet, ni queda royo ni res, pero fa un mal y una sensación desagradable de fornigas en os primers minutos d'haber fizau.

Imáchens[editar | modificar o codigo]

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]