Mallacán (roca)

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Mallacán a lo canto d'una carretera en Israel
Iste articlo ye sobre la formación cheolochica. Ta atros usos se veiga mallacán (desambigación).

Lo mallacán[1][2] u horizont petrocalcico ye un horizont B de lo suelo enduriu u cementau con carbonato calcico.

Ye cementau de contino dica l'extremo que las radices no i pueden entrar y los piazos secos no se sueltan al capuzar-los en augua.

Ye masivo u laminar, a saber-lo de duro en seco y ni con una xada no se puet esgarrapar. Ye muito firme u masiau firme mullau. Los poros no capilars son plens; la conductividat hidraulica ye dende moderadament débil a muito débil. Por un regular ye mayor de 10 cm y presenta una capa superficial con estructura laminar. Los carbonatos constituyen la mitat u mes en peso de l'horizont laminar.

Son comuns en los glacis ("varellos") y faixas fluvials de la val d'Ebro. Lo suyo nombre en idioma aragonés no tien una etimolochía segura pero puet estar relacionau con mallo (talment porque pa crebar-lo cal un mallo) y con mallar ("triballar duro", "pegar con un mallo"). Lo suyo nombre en castellano, caliche, ye un mozarabismo.

En o semontano de Balbastro se feba servir como material de construcción, y en A Luenga bi ha una carrera dita calle Mallacán.

Ditos y mazadas[editar | modificar o codigo]

  • «si picas en mallacán no te ferá mal o pan»[3]

Referencias[editar | modificar o codigo]