Lo Boixar

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Lo Boixar
Localidat d'o País Valenciano
Envista de Lo Boixar
Envista de Lo Boixar.
Entidat
 • Estau
 • Comunidat
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Localidat
 Espanya
 País Valenciano
Castellón
Baixo Mayestrato
La Pobla de Benifazán
Población
 • Total

23 hab. (2009)
Altaria
 • Meyana

1.089 m.
Codigo postal 12599
Coordenadas
Lo Boixar ubicada en País Valencián
Lo Boixar
Lo Boixar
Lo Boixar en País Valenciano
Lo Boixar.

Lo Boixar (El Boixar en catalán) ye un lugar de lo municipio de La Pobla de Benifazán, en la comarca de lo Baixo Mayestrato, provincia de Castellón (País Valenciano), con 23 habitadors (2009).

Historia[editar | modificar o codigo]

Una de las primeras mencions de Lo Boixar ye de 1185, cuan Alifonso II lo donó a l'arcebispe de Tarragona pa que lo repoblás:

concedo Deo et ecclesie Sancte Tecle sedis Terraconensis, et tibi B[erengario], eiusdem sedis archiepiscopo, et tibi R., preposito, et universo eiusdem sedis conventui castellum de Monte Rubeo cum omnibus suis pertinentiis videlicet, cum Pinna Rubea, cum Turre de Arquis, cum castro de Herberio, cum pratis de Vinadacia, cum valle de Boxar et de Fredes, sicut ex omni extenditur parte usque ad portum Marie.

Lo 17 d'agosto de 1233 lo rei Chaime I donó lo castiello y villa de Benifazán a lo Monesterio de Poblet chunto con los lugars consideraus de lo suyo termin. Lo Boixar perteneixeba a la Tinenza de Benifazán:

Sunt autem et assignamus vobis infra terminos dicti castri et ville, vallem de Malgraner, et castrum de Fredes, et Rossel, et Boxar, et castrum de Capris, et Bel.

Lo 15 de marzo de 1236 por Blasco d'Alagón donó Lo Boixar y Fredes a Domènec Belenguer pa que los repoblás:

Et dicta loca, scilicet Fridas et el Boxar, habent affrontationes sicut atalla el collado de Rahal de Avingarin, de elia parte sicut vadit serra ad illos Comos, sicut aque vertuntur versus Fridas et el Boxar, et deinde de illa Pinna del Araynonal en suso, de alia parte illa serra de Benifazan, sicut aque vertunt versus Fridas et el Boxar, de alia parte sicut vadit serra de Benifazan, et exit ad Cabezo de las Rasas, et vadit ferire in la Serra de la Cova del Albarda.

En 1279 yera la población mes important de la comarca, pero a zaguers de lo sieglo XVIII ya no teneba que 300 habitadors. En 1463 quedó albandonada por la Guerra Civil Catalana.

Estió zona d'acción carlista en lo sieglo XIX, mientres las Guerras Carlistas.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

Prene nombre de los buixos, que abundan en los Puertos de Beceit, a vegadas substituyindo a los caixigars, pinars y fayars orichinals.