Chulián l'Apostata

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Chulián l'Apostata
Emperador de l'Imperio Romano

Chulián l'Apostata

360-363
Predecesor Constancio II
Succesor Chovián

Nombre real Flavius Claudius Iulianus
Naixencia 332
Costantinoble
Muerte 26 de chunio de 363
Maranga, Mesopotamia
Dinastía Dinastía constantiniana
Pai Chulio Constancio
Mai Basilina

Chulián l'Apostata estió un emperador de l'Imperio Romano dende l'anyo 360 dica la suya muerte, que fació apostasía d'o cristianismo y tornó a lo politeísmo grecorromano, razón por a que fue asesinato a tradición por soldatos cristianos en una campanya contra l'Imperio Persa Sasanida. Ye naixito en mayo u chunio de 332 en Costantinoble y morió o 26 de chunio de l'anyo 363 en Maranga (Mesopotamia).

Mencions en fuents aragonesas y navarras[editar | modificar o codigo]

En o "Liber Regum" en parlan:

Apres de Costant regno en Roma Julianus apostota. Est fo malo e traidor e desleial e partiese de la fe de Xps s adoro las ydolas. E fizo traer de la fuessa el cuerpo de Sant Iohan Baptista e fizólo cremar.
Apres de Julianus regno Justinianus. Et apres de Justinianus regno Foca Cesar. En aquel tiempo fo Sant Bonifaci apostoli de Roma s establie la fiesta de Omnium Sanctorum

En a traducción que Chuan Ferrández d'Heredia acomandó de "Historia Romana" de Paolo Diacono lo mencionan como Julián:

Et por aquel mérito(c) clamado a cavalleria puyó dentro en el poder de la perfectura pretoriana, por el laor del qual envés los cavalleros fué dado el Imperio a Valentinián, el qual diús Julian Agusto, co /f. 67r/ mo portás en sí la fe entrega de christiandat, como hera tribun de los escutarios, axí como es dicto, fuele mandado por el emperador sacrílego(d) que o sacrifició a los ýdoles o que dexás cavalleria. El qual de buen grado la dexó et no l'aguca mucho que, matado Julian et muerto Jovinián, Valentinián(e), el qual por el nombre de Iehsu Christo havía perdido el tribunado, el lugar del suyo persegidor(f) recibiió el Imperio. El qual, como ya en el .III. anyo rigiés el Imperio ab Valient su hermano, por prigos de su suegro et de la mugier, creá(g) Agusto su fiio Gracianno encara bien pubre.

En o "Libro d'as Marabillas d'o Mundo" tamién en fan mención:

Et enpues dio l'emperador Jullian apastata congia alos judios de Refazer el templo por causa que eill queri mal a los christianos

En "Cronica d'Espaynna" de García d'Eugui dicen:

... fizo lo matar en la çiudat de Ystria et fizo Çesar a Juliano, uno que era hermano...
...como Sapor, rey de Persia, sopo que Juliano era muerto allego sus huestes & vino a lidiar con Jobeniano...


Predecesor:
Constancio II
Emperador de l'Imperio Romano
360-363
Succesor:
Chovián