Acueducto

De Biquipedia
(Reendrezau dende Aguaduito)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Acueducto de Segovia
Un acueducto en Palestina.

Un acueducto, auguaduito u aguaduito ye un sistema u conchunto de sistemas acoflatos que permite lebar augua en forma de fluxo contino dende un puesto que bi n'ha dica un puesto luent on s'espleita.

Denominacions[editar | modificar o codigo]

En Aragón los acueductos tamién se dicen canals. La denominación en latín acuaeductum provién de la palabra AQUA y lo verbo DUCERE, ("que leva augua"), palabra que en aragonés dió aguaduito y que significaba en aragonés medieval bellacosa pareixita a "creixita", "riada", "barrancada", "garonada", "inundación".

Tamién existe a denominación de arco, a sobén en plural, y la veyemos en a toponimia terolana y churra y en o "Libro de los Emperadors":

en el cual tempo de la dita carestia fuero(n) muytos terre tremols gra(n)des por los cuales fueron derrocados muytos monesterios et muytas abitaciones los cuales monesterios lenperador los a feytos todos tornar et renouar; encara muytos arcos por do uinia la agua a Contastinoble fueron caydos & todos los fizo senblantment leuantar

Agustín Ventura Conejero considera que os toponimos con a parola "arco" u "arca" pueden indicar un puent u millor un acueducto.[1]

La parte sotorrana d'un acueducto recibe en aragonés a denominación de "canyo".

Acueductos en Aragón[editar | modificar o codigo]

Os acueductos romanos d'Aragón no son tan espectaculars como los acueductos urbans de Segovia, Les Ferreres de Tarragona y Pont du Garde en Francia. Eixemplos de acueductos romanos en Aragón son Los Bañales de Sadaba, u lo Puent de los Tres Uellos en Cervera de la Canyada facil que relacionato con l'abastimiento d'augua pa Bilbilis.

D'epoca musulmana tenemos o Arco de la Mora en Zuera. D'epoca renaixentista tenemos Los Arcos en Teruel.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. Agustín Ventura Conejero "Toponimia de la provincia de Teruel". Revista Teruel, 48, 1972. pp233

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]