Penyalba de Bellestar

De Biquipedia
(Reendrezau dende Penyalba de Billastar)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Penyalba de Bellestar ye un santuario politeista que i heba en o termin municipal de Bellestar (Comunidat de Teruel, Aragón).

I heba cultos solars y yera sagrau pa ibers, celtibers y romanos. Achunta a tradición d'arte esquematico autoctona con a tradición celtibera.

Bi ha representacions solars, de vueitres como animals psicopombos y de dioses, a mas d'inscripcions en latín y celtibero.

En una d'ixas inscripcions i sale o dios Lug, de caracter solar, y a familia Turos, relacionada con muitos toponimos teruelanos como o mesmo Teruel, y talment con a mesma radiz celta d'a on provién Zúrich

Cualques inscripcions y gravaus que i heba en un puesto con piedra d'arena blanca los quitó l'arqueologo calaceitán Joan Cabré, que los vendeba a los museus. Joan Cabré permitió asinas que se conoixesen y se conservasen millor beluns d'os que encara quedan en o suyo puesto inicial, a on que predominan os grafiti d'o sieglo XX.

En o cinglo os gravaus se facioron en roca calsinera dura y bi ha pocas inscripcions. Joan Cabré se'n levó menos cosas que d'o livel con piedra d'arena blanca. En muitos d'ixos gravaus bi ha cruces sobreimposadas que se pueden calendar de tiempos baixo-imperials de cristianización forzada.

Biblografía[editar | modificar o codigo]