Fuent Pudia (paúl de Pedrola)

De Biquipedia
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Este articlo tracta sobre la paúl de Fuent Pudia situada en Pedrola. Pa atros emplegos de Fuent Pudia se veiga Fuent Pudia (desambigación).

A Fuent Pudia (transcrito como Fuempudia en a cartografía oficial) ye una chicorrona paúl que se troba en a val d'el Bayo (en o termin municipal de Pedrola).

Situada a uns 330 metros d'altaria y tien una superficie de 0.84 hectarias. [1] Sirve de refuchio a quantas especies de fauna en una zona d'entorno estepario.

Antis mas bi heba una pardina, actualment deshabitada, an treballaban obrers d'os duques de Villafermosa. En 1930 viviban astí siet personas. [2]

En a suya redolada bi hai quantos naixeders, denominaus "minas de Fuempudia", que dan orichen a la paúl y que dica la construcción d'a Canal Imperial d'Aragón yeran a prencipal fuent de suministro d'augua pa Pedrola.

Toponimia[editar | editar código]

L'hidronimo fuent Pudia presenta un segundo formant que deriva d'o latín PUTIDA, adchectivo feito a partir d'o verbo latín PUTĒRE con o sufixo latín -IDA. Lo verbo PUTĒRE orichinó "pudir" en aragonés cheneral y "putir" en aragonés central. La terminación -ia como derivación d'o sufixo -IDA presenta una evolución comparable a la terminación -io que trobamos en embefio, fastio, limpio, nedio y rancio a partir de -IDUS. En Asín de Broto se documenta d'acuerdo con la fonetica de l'aragonés central lo microtoponimo Fuendeputia,[3] pero la variant pudia yera d'emplego regular en aragonés medieval, igual como en as etapas medievals d'o leyonés y lo castellán. En a provincia de Palencia bi ha un municipio dito Ampudia que apareixe en a documentación medieval como Fuent Pudia entre atras formas.

Se fa mención d'a paúl de Fuent Pudia de Pedrola en a carta de población atorgada por lo monesterio de Veruela a los habitadors de Pozuelo d'Aragón (1245).

ço es de la font de Cardet entro a la font Pudia, e de las vertientes de las pennas de Magallon entro al forcallo de Paretes Ruvias, assí como fo determinado por mandamiento del sennor rey don Alfonso,...

Referencias[editar | editar código]

  1. (es) F.Larraz, J.Albisu, A.Gros: Plan General de Ordenación Urbana de Pedrola. Memoria descriptiva, 2012, p.14.
  2. (es) Catálogo de pueblos y municipios de Aragón. Estadística de población y nomenclaturas toponímicas entre 1900 y 2004, Gubierno d'Aragón, 2005, ISBN 84-7753-366-0, p.213
  3. (es) María Pilar Fuertes Casaus, María Isabel Allué Navarro: Nombres para un paisaje. Toponimia del Valle de Broto Editau por las propias autoras, 2006. p. 25.