Eutrofización

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Con la calor y la contaminación un laco como este queda cubierto d'algas y bacterias con emisión de gas en bambollas mientres un par de semanas.

La eutrofización ye un augmento de la producción primaria en un ecosistema acuatico (especialment creiximiento u proliferación d'algas) como consecuencia d'abocamientos d'orichen agricola, ganadero u domestico que aportan nutrients inorganicos (fostatos, nitratos, nitritos), u organicos (organofosforatos, proteínas, ecetra). Afectan especiament a lacos, lacunas, pero tamién afectan a ríos y mars.

Eutrofización en zonas humidas continentals[editar | modificar o codigo]

En la eutrofización d'un laco, una lacuna u un entibo bi ha diferents etapas.

A lo principio bi ha una proliferación de lo fitoplancton, augmentando l'actividat fotosintetica. L'oxicheno que se chenera en la superficie sale a l'atmosfera mientres que abaixo mingua la luminosidat, se reduce l'actividat fotosintetica, mingua l'oxicheno disuelto, por lo que mueren los organismos anaerobios y fotosinteticos, que sedimentan en lo fondón, y con éls lo nitrocheno.

La perduga de lo nitrocheno fa que muera lo fitoplancton, que sedimenta en lo fondón y que amaneixcan las cianobacterias oportunistas capaces de fixar lo nitrocheno atmosferico. Las cianobacterias precisan de fosforo, que ye en exceso por los abocamientos agricolas, ganaders u domesticos. L'acumulación de materia organica que dimana de los restos de seres vivos permiten l'actividat de bacterias aerobias que consumirán grans cantidaz d'oxicheno pa metabolizar-la, creyado una situación d'anoxia que permitirá l'actividat de bacterias anaerobias en lo fondón que producirán la putrefacción de los sedimentos producindo gases putents como l'amoniaco, metano y sulfuro d'hidrocheno.

En bellas basas y lacunas eutrofizadas de la val d'Ebro s'observa la presencia de l'alga Cladophora en abundancia.

Eutrofización en las mars[editar | modificar o codigo]

En ciertas mars como la Mar Baltica, Mar Negra y Mar Mediterrania bi ha problemas d'eutrofización, tamién en ciertos estuarios. Se puet producir un augmento de diatomeas y d'algas que presentan toxinas, con mortaleras de peixes, aus marinas y mamifers marins.

Mesuras contra la eutrofización[editar | modificar o codigo]

Mesuras que se planteyan contra lo problema de la eutrofización son:

  • Fer servir fertilizant organicos como lo fiemo en cuenta de fertilizants quimicos.
  • Fer servir fertilizants, herbicidas y plaguicidas sinteticos d'una traza mes racional y eficient.
  • Deixar creixer las leguminosas entre diferents collitas pa enriquir lo suelo en nitrocheno.
  • Tractar los purins de las granchas.
  • Disminuir lo contenito en polifosfatos de los deterchents.
  • Tractar las auguas residuals en estacions depuradoras con tractamientos biolochicos y quimicos que eliminn los compuestos de fosforo y nitrocheno.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]