Ecosistema

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
La selva de ribera y la zona humida que representa lo galacho son los principals ecosistemas representaus en lo Galacho de Chuslivol.

Un ecosistema ye lo conchunto formau por una asociación u comunidat de sers vivos (u biocenosi) y lo suyo entorno biolochico, cheolochico, edafico, hidrolochico, climatico, ecetra (lo biotopo). Los elementos que constituyen un ecosistema desembolican un ret d'intercambio d'enerchia y materia que permite lo mantenimiento y desembolique de la vida. Lo termin fue forchau por Arthur George Tansley en 1935[1] pa designar la unidat de base de la naturaleza. Unidat en la cual las plantas, los animals y l'habitat interactuan en lo seno de lo biotopo.

En 2004, los autors de lo informe acomandau por la ONU y titulau la Evaluación de los ecosistemas pa lo milenio, han integrau explicitament la necromasa definindo un ecosistema como un « complexo dinamico composau de plantas, d'animals, de microrganismos y de la naturaleza muerta present arredol actuando en interacción en tanto que unidat funcional ».

Se puet parlar d'ecosistema natural, equilibrau d'una traza natural: a cada livel, la biomasa ye estabilizada gracias a las interaccions con los atros livels.

Totas las relacions que bi ha entre los components vivos (bioticos) y sin vida (abioticos) tamién fan part de lo ecosistema. Los ecosistemas pueden estar tan amplos como un laco u una selva u tan chicos como la marguin d'un río u un forato en un árbol.[2]. La enerchía de lo ecosistema ye d'orichen solar u quimico, fixada por los organismos autotrofos u productors y transferida a los consumidors y descomponedors. Encara que los nutrients son siempre en movimiento y aproveitaus por los diferents elementos bioticos de lo ecosistema, los ecosistemas no son sistemas cerraus de tot.[2]

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. A. G. Tansley. The Use and Abuse of Vegetational Concepts and Terms. Ecology, Vol. 16, No. 3 (Jul., 1935), pp. 284-307
  2. 2,0 2,1 C.P.J.Hickman Principios Integrales De Zoologia - 10ª Ed. McGraw-Hill. 1998. pp 804

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

  • C.P.J.Hickman Principios Integrales De Zoologia - 10ª Ed. McGraw-Hill. 1998.