Campos d'Urnas basco-navarros

De Biquipedia
(Reendrezau dende Campos d'Urnas vasconabarros)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

La Cultura de los Campos d'Urnas s'extendió dende Aquitania ta la provincia de Guipuzcua y plegó ta Navarra, Alaba y alta val d'Ebro.

Campos d'Urnas tardanos[editar | modificar o codigo]

Los Campos d'Urnas tardanos de Ribera Navarra y Ribera Alta d'Ebro plegando ta Chuslivol se consideran dentro d'este grupo. En La Uecha bi ha bel poblau d'esta epoca: La Cruz, Morredón, Burrén y Burrena.

De los primers anyos d'este periodo tenemos lo chacimiento navarro dito alto de la Cruz la ocupación ye entre 700 aC y 550 aC.

Pa los zaguers anyos l'analís con carbonio 14 da una antiguedat de 490 aC +/- 80 por lo que fa a lo chacimiento Castillo de Miranda (Chuslivol), y una antiguedat de 460-440 anyos pa la necropoli d'Epila, que ya tien obchectos de fierro en las sepulturas.

Lo grupo basco-navarro de Campos d'Urnas influenció a la Cultura de las Cogotas I de la Meseta Norte, (seguntes la visión invasionista de Pericot-Maluquer invadioron la Meseta). Fruito d'ixa influencia en la Meseta Norte amanixió una fase cultural nueva dita Facies Soto de Medinilla.

Adscripcions etnicas[editar | modificar o codigo]

Bel autor considera responsables a los portadors de los Campos d'Urnas basco-navarros de la primera indoeuropeización lo norueste y centro-norueste d'Espanya, con expansión de luengas indoeuropeas no facilment clasifibles como celtas como ye lo caso de lo lusitano y atras que podioron existir en tot lo sector norueste antes de las luengas celtas y que deixoron los elementos sorotapticos en castellano como páramo u barranco.

Iste articlo ye un borrador. Enamplando-lo aduyarás a amillorar a Biquipedia.