Campos d'Urnas vasco-navarros

De Biquipedia
(Reendrezato dende Campos d'Urnas vasconabarros)
Ir a la navegación Ir a la búsqueda

La Cultura de los Campos d'Urnas s'extendió dende Aquitania ta la provincia de Guipuzcua y plegó ta Navarra, Alava y alta Val de l'Ebro.

Campos d'Urnas tardanos[editar | editar código]

Los Campos d'Urnas tardanos de Ribera Navarra y Ribera Alta de l'Ebro plegando ta Chuslivol se consideran dentro d'este grupo. En la Huecha bi ha bells poblatos d'esta epoca: La Cruz, Morredón, Burrén y Burrena.

De los primers anyos d'este periodo tenemos lo chacimiento navarro dito Alto de la Cruz la ocupación ye entre 700 aC y 550 aC.

Pa los zaguers anyos l'analís con carbonio 14 da una antiguedat de 490 aC +/- 80 por lo que fa a lo chacimiento Castillo de Miranda (Chuslivol), y una antiguedat de 460-440 anyos pa la necropoli d'Epila, que ya tien obchectos de fierro en las sepulturas.

Lo grupo vasco-navarro de Campos d'Urnas influenció a la Cultura de las Cogotas I de la Meseta Norte, (seguntes la visión invasionista de Pericot-Maluquer invadioron la Meseta). Fruito d'ixa influencia en la Meseta Norte amanixió una fase cultural nueva dita Facies Soto de Medinilla.

Adscripcions etnicas[editar | editar código]

Bells autors consideran responsables a los portadors de los Campos d'Urnas vasco-navarros de la primera indoeuropeización lo norueste y centro-norueste d'Espanya, con expansión de luengas indoeuropeas no facilment clasifibles como celtas como ye lo caso de lo lusitán y atras que podioron existir en tot lo sector norueste enantes de las luengas celtas y que deixoron los elementos sorotapticos en castellán como páramo u barranco.