Óniz

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Óniz
Caracteristicas chenerals
Categoría: Tectosilicatos
Formula quimica: SiO2
Propiedatz fisicas
Color: Variato
Raya: Blanca
Lustre: Vitrio, sedoso
Transparencia: Translucida
Sistema cristalín: Trigonal
Trencadura: Concoidal
Dureza: 6 - 7
Densidat: 2.65–2.667 g/cm³
Artesanía

L'Óniz ye una variedat de l'agata con bandas paralelas, circulars y concentricas. L'agata tenyita de negro artificialment recibe a denominación d'óniz,[1] pero bi ha onices con bandas d'atras colors, como a color blanca y a color verde. Se fa servir en choyería.

Etimolochía[editar | modificar o codigo]

A parola óniz deriva d'o griego Onyx, "ungla", y la trobamos en a traducción aragonesa d'o "Libro d'as Marabillas d'o Mundo":

Item por de jus la tabla de lemp(er)ador & las otras tablas de cerca / et por de juso vna p(ar)tida dela sala ay vna viyn(n)a de fin oro q(u)i es estendida por de suso et y a muchas grapas de vuas bla(n)cas de amariellas vermeillas verdes & negras todas de piedras p(re)ciosas. las blanca son de xp(ist)al & de berula & de yris / las amariellas son destopacio las vermeillas son de Rubis de granas & de alebandine / et las verdes son desm(er)alda de perides & crisolites / Et las neg(r)as son de onices & de geratices / et son todas assi p(ro)p(r)iame(n)t fechas que sembla q(ue) sean drechas vuas

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. Olaf Medenbach, Cornelia Sussieck-Fornefeld "Minerales" Guías de la naturaleza Blume. 1990.

Bibliografía[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]