Maneses

De Biquipedia
Ir ta: navego, busca
Maneses
Flag of the Isle of Mann.svg
Harry Manx at Bluesfest 2008.jpgHall Caine.jpgLiverpool article01 body02.jpg
Illiam-dhone.jpgMark Cavendish - seconde étape du Tour de Romandie 2010C.jpgEdward Forbes.jpg

Primera fila: Harry ManxHall CaineWilliam Abdullah Quilliam

Segunda fila: Illiam DhoneMark CavendishEdward Forbes
Rechions con comunidatz importants
Flag of the Isle of Mann.svg Isla de Man
Flag of the United Kingdom.svg Reino Unito
Flag of the United States.svg Estatos Unitos
Idiomas
idioma manés, anglés
Relichión
Metodismo, anglicanismo
Pueblos relacionatos
Escoceses d'as Highlands y as islas, irlandeses, noruegos, daneses, islandeses, suecos

Los maneses son los habitants nativos de la Isla de Man y descienden de los vikingo-gaelicos y tienen una cultura mixta con elementos celticos insulars y escandinavos.

Historia[editar | editar código]

En tiempos de lo Baixo Imperio Román los habitants de la Isla de Man yeran gaels d'orichen irlandés, por estar un periodo en lo que los piratas escotz dende Irlanda feban ircursions en la Britania Romana y las costas occidentals de Caledonia y yeran los qui dominaban la Mar d'Irlanda. En la traducción herediana d'"Historias contra los paganos" se leye como Pavlo Orosio comenta que la isla yera habitada por los scotz a l'egual que Irlanda:

E alli muit cercana encara esta la isla clamada Mevania, la cual es de espacio non chica, e es provechosa e temprada tierra, e semblantment es habitada por las gentes de los escotos.

A fins de lo sieglo VIII los vikingos arriboron en la Isla de Man y se i establioron dominando-la. Como en atras partz de las costas de la Mar d'Irlanda los vikingos y los gaels se mezcloron creyando un pueblo de cultura mixta pero gaelicoparlant. En l'anyo 1079 Godred Crovan creyó lo Reino de Man y las Islas. Los vikingos tenioron una influencia mes gran en a isla de Man que en atros territorios d'este reino, quedando-ne toponimos escandinavos y un peculiar sistema politico. Se considera a lo Tynwald manés una de las democracias parlamentarias mes antigas de lo mundo, lo suyo nombre deriva de l'antigo escandinavo Þingvóllr y ye relacionau con las asambleyas de los vikingos.

La Isla de Man pasó a depender de lo Reino d'Escocia, y dimpués de los contes de Salisbury. Dende 1405 dica 1736 los maneses fuoron gobernaus por los contes de Derby, de la casa de Stanley. En lo sieglo XVIII muitos maneses se facioron metodistas por las predicacions de John Wesley[1]. Quan la revolución industrial se produció lo desembolique de lo torismo dende la rechión de Lancashire.

Luenga[editar | editar código]

Gnome-searchtool.svg
Ta más detalles, veyer l'articlo idioma manésveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].

Lo gaelico manés ye la evolución de lo gaelico antigo en la Isla de Man. En 1974 murió lo zaguer parlant nativo por haber-se crebau la transmisión familiar y cheneracional muito enantes. Manimenos lo manés encara ye luenga oficial en la isla de Man y bi n'ha neoparlants.

Referencias[editar | editar código]

  1. Felipe Fernández-Armesto. Los hijos de Zeus. Pueblos, etnias y culturas de Europa. 1996 Grijalbo.

Bibliografía[editar | editar código]