Val d'Ezcua

De Biquipedia
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Val d'Ezcua
Aezkoa
Aezkoako Orbara udalerria.jpg
Orbara en a val d'Ezcua
Administración
Estato
Comarca Auñamendi
'
'
Cabecera {{{cabecera}}}
Capital
Localidatz Abaurrea de Suso, Abaurrea de Chuso, Aria, Arive, Garayoa, Garralda, Villanueva d'Ezcua, Orbara y Orbaiceta
Chentilicio {{{chentilicio}}}
Cheolochía
Acceso
Ríos
Largaria
Orientación Norte-Sud
Cheolochía
Tipo
Macizo Pireneus
Mapa
Pyrenees topographic map-ca.svg
City locator 10.svg

La Val d'Ezcua (en vasco Aezkoa Ibarra) ye una val navarra, situata en los Pireneus en la comarca d'Auñamendi.

Cheografía[editar | editar código]

Mapa d'a val con os suyos municipios

D'orografía montanyosa, pero no tanto como en lo Pireneu central. Grans selvas de caixicos y fayos dan a lo paisache ezcuano una particular belleza, que complementan las auguas de lo río Irati, prencipal corrient fluvial de la zona. O hibierno propicia en Ezkua grans nevatas, mientres que los veranos son suaves y agradables.

La val ye integrada por nueu municipios: Abaurrea de Suso, Abaurrea de Chuso, Aria, Arive, Garayoa, Garralda, Villanueva d'Ezcua, Orbara y Orbaiceta. Las localidatz son chicotas, formatas por tipicas casas pirenencas con paretes de piedra encalatas y tellatos con muita pendient. La ganadería ha perdito la valura d'antis mas, quan interminables rabanyos de ovellas pasaban las canyatas dica la Ribera Navarra enantes que plegase o hibierno, los ezcuans conservan con celo las artes tradicionals de la elaboración d'un formache con una fama que trasciende las mugas de la Comunidat.

Mugas[editar | editar código]

Muga a lo norte con la Tierra de Cisa (Ultrapuertos), a l'este con la Val de Sarasaz, a lo sud con Urraúl Alto y a l'ueste con la Valle d'Arze, Burguet y Roncesvals.

Parla[editar | editar código]

Lo vasco ye representato por la parla local aezkera, y encara la charra la cheneración gran (en los anyos 1950 y 1960, se cheneralizó o emplego de lo castellán en lo mesmo proceso castellanizador que en l'Alto Aragón). Manimenos Sancho lo Fuerte de Navarra concedió fueros a los d'Ezcua en 1229 en un texto escrito en navarro-aragonés.

Vinclos externos[editar | editar código]