Siella (aparello)

De Biquipedia
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Siella d'equitación.

La siella ye un elemento on que s'asienta l'hombre que se mete dencima la lomera d'un caballo y s'emplegan pa que i siga comodo.

Historia[editar | modificar o codigo]

Los primers hombres que iban a caballo no teneban siellas. La siella de cuiro la inventoron fa mes de 2.000 anyos los guerrers d'Asia Central, invento que revolucionó l'arte d'amontar o caballo y fer la guerra: los guerrers podeban luitar millor cayendo-sen menos. Ixo permitió a creyación d'a Caballería como una branca especifica de l'Armata u Fuerzas Armatas.

Toponimia[editar | modificar o codigo]

La forma d'una siella de cuiro inspiró la forma de describir lo paisache; por eixemplo en rumano Şa (equivalent etimolochico y semantico de l'aragonés siella) tamién significa cuello u terreno alto y estreito entre dos elevacions, y bi ha siellas en la toponimia aragonesa, como por eixemplo la Silleta en Albalat de l'Arcebispe. En aragonés medieval sillero yera qui treballaba con cuiro en cheneral y no nomás qui feba siellas.

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]