Castiello de Xabier
| Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla. |
| Castiello de Xabier | |
|---|---|
Imachen de lo castiello de Xabier | |
| Situación cheografica | |
| Estau | |
| País | |
| Situación | Xabier |
| Adreza | |
| Coordenatas | |
| Archidiocesi | |
| Diocesi | |
| Arcipestrau | |
| Advocación | |
| Culto | |
| Orden | |
| Rector | |
| Vicario parroquial | |
| 2.º Vicario parroquial | |
| Mosen | |
| Propietario | |
| Administrador | |
| Director | |
| Coste | {{{coste}}} |
| Visitable | |
| Altaria | |
| Pisos | |
| Amplaria | |
| Largaria | |
| Superficie | |
| Diametro | |
| Aforo | |
| Altaria s.l.m. | |
| Atras | |
| Alcance | |
| Iluminación | |
| Potencia | |
| Arquitectura | |
| Tipo | |
| Estilo | |
| Función | Defensiva |
| Catalogación | |
| Materials | |
| Construcción | |
| Construcción | |
| Fundador | |
| Inicio | sieglo X |
| Fin | |
| Devantadera | |
| Destrucción | |
| Arquitecto | |
| Incheniero estructural | |
| Incheniero de servicios | |
| Incheniero civil | |
| Atros | |
| Premios | |
| Pachina web | |
| Localización | |
Lo Castiello de Xabier ye un castiello situato a 7 km de Sangüesa y que con atros edificios amanaus constituye lo chicot termin de lo municipio de Xabier. Orichinalment yera una simpla torraza que se convertió en una torre de l'homenache cuan construyioron murallas y atras edificacions.
Toponimia
[editar | modificar o codigo]Las variants medievals de lo toponimo son: Exauierre en 1091, Iabier en 1102, Issauier en 1237, Sabier en 1102, Xauierr en 1366 y Xavierr en 1366.
Lo nombre ye d'orichen navarro-aragonés, pus tien diftongación romance en -ie- d'una Ĕ curta, pero se remonta a lo basco Etxe Berri, "casa nueva". D'esta traza la parola basca berri evolucionó en una comunidat romanizada u romanzada parlant d'una luenga romanz como si fuese una parola latina con Ĕ como CERVUS u SERVUS y diftongó la suya Ĕ convertindo-se en la radiz -bierre d'este toponimo, en linia con parolas como ciervo y siervo. Tien lo mesmo orichen y significato que atros Xabierres de l'Alto Aragón, pero perdió la e final porque en Navarra la tendencia a perder-la yera mas gran que en las vals pirenencas, mas arcaizants.
La torre de l'homenache de lo castiello ye conoixita hue como la Torraza.
Vinclos externos
[editar | modificar o codigo]
Se veigan as imáchens de Commons sobre o Castiello de Xabier.- (es) O Castiello de Xavier en o sitio web de Xavier.
- (es) Catedra de Patrimonio y Arte Navarro (Universidat de Navarra).