Codonyate

De Biquipedia
(Reendrezau dende Carne de membrillo)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Codonyate

Codonyate.
Orichen cheografico
Orichen: Peninsula Iberica
Se mincha en: Toda Espanya y Portugal, tamién en Chile, Archentina y Uruguay
Categoría: Confitura
Elaboración
Ingredients: Codonyos, augua y zucre.

O codonyate ye un producto dulce de confitura elaborau con a carne (mesocarpio) d'os codonyos, muit popular en toda Espanya y Portugal, y que en Aragón tiene especial tradición en o Baixo Aragón y a val d'Ebro.

Elaboración[editar | modificar o codigo]

O codonyate se produce con a pulpa (mesocarpio) d'os codonyos, una vegada se les saca la pela y o ruello central, cueta a partes iguals con zucre y augua. A mescla ha de contraciar-se cuasi de perén mientres cosa d'una hora, dica que o codonyo pierde la forma y se torna una pasta bullent.

A pasta elaborada, cuasi liquida en primeras, se deixa refridar en un recipient que le sirve ta molde, pus en frido adopta una forma mas consistent y chelatinosa. A presentación gosa fer-se en rabanadas, que se quita de la masa con cuitiello, y que se fa marchar ta acompanyar o pan, a torta, bel troz de pastiello u galletas.

Denominación[editar | modificar o codigo]

A denominación tradicional aragonesa "codonyate" (aragonés medieval codonyat[1][2], tamién en romanz navarro[3]), ha perdiu terreno en as zagueras decadas frentes a la castellana carne de membrillo u dulce de membrillo, sobre tot por o producto que se compra por cuentas d'elaborar-lo en casa y que viene etiquetau con ixas formas.

En o sieglo XX, as principals industrias productoras de codonyate comercial, que veniba en lata, se situaban en Andalucía y La Mancha, de forma que cuasi invariablement o producto que se compraba en as casas aragonesas veniba etiquetau con a denominación castellana. Os pocos productors aragoneses que i ha, en municipios como Albalat de l'Arcebispe u Caspe, han habiu d'etiquetar o suyo producto con a denominación castellana ta poder-lo comercializar difuera d'Aragón.

Referencias[editar | modificar o codigo]

  1. Antonio Gargallo Moya, María José Sánchez Usón: Cuentas de un viaje en el s. XIV: De Teruel a Zaragoza y Barcelona en 1366. Revista Teruel, nº 71, chinero-chunio de 1984, p 130.
  2. (an) Rafel Vidaller Tricas:Lesico do mundo natural en o sieglo XV, Luenga & Fablas 12-13, 2008-2009, Consello d'a Fabla Aragonesa, ISSN 1137-8328, pp. 227-236
  3. Fernando Serrano Larrayoz Medicina y enfermedad en la corte de Carlos III El Noble de Navarra (1387-1425) Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, 2004 [1]

Se veiga tamién[editar | modificar o codigo]

Vinclos externos[editar | modificar o codigo]